Gå til innhold
Arkivverket

[#1621] Immigrantar


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Emmigrantar finst som oppslag i digitalarkivet. Men kva med immigrantane, er det ført lister over når dei kom til landet og kor dei kom frå?? Blant våre forfedre, som for meg er naturlege eksempel, er - løytnant Truls Hansen f 1793 - i Danmark? - konsul (Hammerfest) Charles Robertson f. 1801 i Skottland - kjøpm. (Tromsø) Heinrich Clodius f. 1804 - i Tyskland? Eg vil tru talet på innvandrar var bra stort på den tida disse levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ført protokoller over "Ankomne reisende" i en del byer, og det finnes i mange politimesterarkiv oversikter over innleverte pass. Disse kildeseriene går normalt ikke lenger tilbake enn til 1811. Kirkebøkene har fra innføringen av trykte skjema (1812-1816) hatt oversikter over inn- og utflyttere. Men vi har nok ofte inntrykk av at føringen av disse listene er mangelfull.Ut fra de fødselsårene som er gjengitt i innlegget, burde det være god mulighet for å finne disse personene som innflyttede. Men da må man vite hvor de flyttet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det tre eksemplene som nevnes kom til landet etter 1814, kan det late til. Da var innvandringen stor. Et overslag over dette innvandringsomfanget finnes i en artikkel av Ole Kolsrud i Historisk tidsskrift på 1990-tallet. Dessuten vil innvandringens omfang beregnes innen prosjektet Norsk innvandringshistorie, ved Historisk institutt, Univ. i Oslo. Undertegnede har dessuten startet opp med et empirisk Innvandrerarkiv på http://genealogi.no/immigrant/ Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asgeir Østli

Det kan være en ide å ta en titt i kommunikant-listene i kirkebøkene. Enkelte prester var nøye med å gi opplysninger om hvor nye "nattverdgjester" (dvs. nyinnflyttede i sognet) kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk for tips. Og lykke til med det vidare arbeidet, Tore. Eg fann fram til http://genealogi.no/immigrant/ . Sidan opplysningane ligg inne som tekst, og ikkje som søkbare data, er det tidkrevande å gå gjennom listene, men det var interessant lesnad. Som ofte elles når eg gjer slikt arbeid: Eg fann ikkje det eg leita etter, men eg fann mykje anna interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.