Gå til innhold
Arkivverket

[#1623] Dato for folketellingen 1801


Gjest Per Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Bragstad

Skulle denne folketellingen utføres på en bestemt dato eller innenfor et visst tidsrom? Jeg mener å ha kommet over et tilfelle hvor samme person er blitt innført på to forskjellige steder i landet. Var slikt i det hele tatt mulig i henhold til de retningslinjer som ble gitt? Hvem hadde ansvaret for tellingen innen hvert sogn - presten? - lensmannen? Finnes det flere eksempler på dobbeltføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sjå under "Nyttige lenker" - og der på høgre side: "Folketeljingar i Noreg". På den sida du då kjem inn på, finn du ei side om 1801-teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er slett ikkje urimeleg at det finst dobbelføringar i 1801. Instruksen var ikkje så klar som seinare når det gjeld kva ein skaulle gjera med folk som var bortreist på dagen, 1. februar. Det er også rimeleg å rekna med at teljinga i realiteten vart ført over ein lengre periode. Men me har ikkje dokumentert dobbelføringar, så vidt eg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har også funnet noe jeg regner med er en dobbeltføring i 1801.Husker ikke navnet i farten, men det var en ugift person på 20-30 år som er ført opp sammen med foreldrene på deres bosted og i tillegg er ført opp sammen med en brors familie på brorens bosted - 2-3 mil fra hverandre - i forskjellige prestegjeld.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har funne dobbel-føring i Bergen/Årstad av to born som både er ført heime hjå foreldra på Møhlenpris og hjå bestemora på Solheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Tellinga må ha strekt seg over tid. Eg har i alle fall sett døme på at folk som er døde seinare enn februar 1801 framleis er i tellinga, og like eins har eg funne barn som er fødde etter denne datoen. Kor seint har eg dessverre ikkje notert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dette blei sjølvsagt rot, sjølv om eg las det tre gonger før eg sende. Det skal, som alle velvillige nok forstår, stå at folk som var døde FØR 1. februar 1801 framleis står i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.