Gå til innhold
Arkivverket

[#1630] Oversikt over norske prester?


Gjest Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Øien Hauge

Jeg synes å huske at det en gang ble referert til en oversikt over norske prester her på gruppen. Kan det stemme at det finnes noe slikt verk? (Jeg er egentlig på jakt etter opplysninger om en prest i Lærdal fra 1630 til 1658. Han het Christen Andersen (Bugge?) Aalborg og finnes som "borgerskap" i Bergen i 1611.Han var opprinnelig dansk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes flere bøker. For Bjørgvin finnes bl.a. "Bergens stifts Biskoper og Præster efter Reformationen. Biografiske efterretninger samlede af provst Johan Fredrik Lampe", utgitt 1895-1896.Christen Andersen i Lærdal kalles "Aalborg", og det står bl.a. "Han var født i Aalborg, i hvis Skole han blev undervist; kom efter endte akademiske Studier til Bergen som Informator og blev 1625 personel Kapellan i Lekanger, blev i August 1630 valgt til Sognepræst i Lærdal, hvor han døde 1658 den 26 Mai." Det vises til to ekteskap, først med Margrethe Pedersdatter, nevnt 1636, og med Lucie Eriksdatter (1635-1679), datter av Erik Iversen Nordal i Leikanger. "Om han efterlod sig Børn, vides ikke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Tusen takk for hjelpen! Det er spesielt bakgrunnen hans og slekten i Danmark jeg var på jakt etter.I Labergs bygdebok for Lærdal og Borgund nevnes også Bergen og Leikanger. Laberg mener Lampe tar feil når det gjelder det andre ekteskapet.Han ga en altertavle til den gamle (nedrevne) Hauge kirke i Lærdal; der står han og den første hustruens navn malt på.Laberg opplyser at denne presten "etter det lensmann Ødegård skriv (skal) ha vore ein Bugge". Dette har jeg prøvd å etterlyse andre steder, men etter de svarene jeg får, er jeg begynt å lure på om det er en annen prest med samme fornavn som har vært i Lardal (altså en forveksling pga likhet i stedsnavn).Jeg har inntrykk av at, når man holder på med disse tingene, alltid får flere spørsmål når man får svar ... Det er kanskje noe av det som gjør det så spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

En mulig forklaring: Lucie Eriksdatter, av Lampe uriktig bortgiftet med Christen Andersen, fikk som ugift en sønn med farens kapellan, Daniel Hanssen Bugge (ca. 1626-1676). Sønnen Halvard Danielsen tok hun med seg da hun giftet seg med Peder Folderup, og han tok Bugge-navnet til (Øye i) Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hadde Lucie Eriksdatter og Peder Folderup etterkommere?Jeg leter etter en Margrethe Pedersdatter Folderup som skal være født omkring 1662. Kan hun være deres datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble holdt skifte etter Lucie Erichsdatter Øye (Lærdal) 16. oktober 1679 (Indre Sogn skifteprotokoll 1- 303b). Der nevnes sju barn fra ekteskapet med Peder Folderup: Peder, Erich, Anders, Jens, Margrethe, Lene og Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Norsk slektshistorisk forening hadde i perioden 1950 til ca 1990 løpende et prosjekt "Norsk prestehistorie". Litt informasjon om prosjektet er gitt i Genealogen (1/2000) og på NSFs internettside, og mer vil komme. Prosjektet laget et kortregister (mange titusener av kort) over alle prester. Dessverre er ikke prosjektet sluttført. Materialet er nå som depositum i Riksarkivet, mens foreningen har selv i sitt bibliotek i Oslo mikrokortutgave av dette arkivet/ materialet. Her finnes det betydelige mengder av persondata. Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.