Gå til innhold
Arkivverket

[#1634] Dobbeloppføring?


Gjest Egil Øyangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Øyangen

I 1801 tellinga for 1625 Stadsbøygden under gården Grønning er nr. 433 en sammenblanding av nr. 434 (mor) og 435 (datter). 433 har datra sitt namn men mora sin alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her må man nok sjekke originalen, for å se hvordan presten har utformet opplysningene. Originalen ligger i Riksarkivet, og materialet finnes på film, men jeg har ikke film for Stadsbøygden for hånden her. Jeg vil holde en knapp på at det er originalen som i dette tilfellet er uryddig. En del tilfeller av dobbelføring må vi alltid regne med, fordi noen personer var borte fra hjemstedet tellingsdagen, og derfor kunne komme til å bli tatt med både hjemme og der de faktisk var, men min erfaring fra 1801-tellingen er at det da oftest ble slik at ingen tok vedkommende med. Ved hjelp av sjømannsrullene kan vi se at det var en ikke ubetydelig underregistrering i 1801-tellingen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.