Gå til innhold
Arkivverket

[#1637] Beretning om de spedalske i Norge 1881


Gjest Tor Haug
 Del

Recommended Posts

Tittel: Beretning om de spedalske i Norge 1881. Bind nr: Norges offisielle statistikk Trykt: Kristiania. Noter: Fortsettelse av: Tabeller over de spedalske i Norge 1880. Fortsetter som: De spedalske i Norge 1901. Eiere: NHHB UBB UBITEr det noen som vet hva disse dokumentene inneholder av informasjon? Er det info om person-navn, bosteder, sykdom, institusjon, o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette refererer nok til statistiske oppgaver. Arkivet til Overlegen for den spedalske sykdom (i Statsarkivet i Bergen) har både grunnlagsnateriale for statistikken, ordnet på prestegjeldsnivå, i tillegg til oversikter over personnavn m.m. (Vi har en database med 13000 navn, og kan svare på konkrete spørsmål.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vet noen om det finnes andre arkiver over spedalske personer, en det som finnes i Bergen ? Jeg søker opplysninger om Adriane Giertsdatter Brems, som døde spedalsk i 1754 på Hustad gård i Lødingen. Vi vet at familien hadde kontakt med Bergen, da hennes svigerfar ble påført store økonomiske tap av handelsmannen Henrich Meyerhof i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Opplysninger om spedalske er nok å finne i en rekke ulike arkiver, men mer indirekte hos f.eks. prest, fut eller amtmann. Mange spedalske ble boende hjemme. Det var ikke mange hospitaler for spedalske i Norge før man satte inn økte ressurser rundt 1850.St. Jørgen i Bergen var hospital for Bergens stift, og har en lang historie. Reknes ved Molde var opprettet etter reskript i 1713. Lungegaardshospitalet i Bergen ble tatt i bruk i 1849, Pleiestiftelsen nr. 1 for spedalske i 1857, i 1861 kom pleiestiftelse for spedalske ved Reitgjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for opplysningene. Nå er spørsmålet ,hvis det er ett arkiv etter spedalske notert i Molde, hvor befinner dette materiellet seg ? Er det Trondhjem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Trondheim har materiale fra spedalskinstitusjonene i sitt distrikt, uten at jeg tørå si hvor mye de har fra 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene!Hvis noen kan gjøre et oppslag for meg, så søker jeg etter info om:Petrine Gurine Olsdtr. fra Buksnes (Hol) i Lofoten, f. 17.04 1857, død 12.11 1883.I kirkeboka for Buksnes står det med meget utydelig skrift: "død på Reit... Bisp... for spedalske ved vaat.. ". Med forbehold om feil, står det muligens Reitgjerdet Hospital?ER det mulig å få dette bekreftet, + evt. annen info om denne damen. Hun var gift med Peter Pedersen, fra Dybvad i Stjørdalen, på denne tiden bosatt på Finstad i Buksnes pr.gj. (Hol annex).Står det hvilken sykdom hun hadde?mh Tor Haug (torh@nfh.uit.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I innberetningen for året 1883 fra Buksnæs Lægedistrikt (datert 11. februar 1884) meldte distriktslegen under "Afgang af Spedalske i Hols Sogn, Buksnæs Præstegjeld", at løpenummer 15 Petrine Gurine Olsdtr Finstad (Stene), som første gang var blitt registrert som spedalsk i 1879, var innlagt på "Reitgjærdet Pleiestiftelse". Han anmerket (merkelig nok) ikke at hun var død samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Jeg forstår det slik at Nedrebø er villig til å gjøre et oppslag i databasen over spedalske. Jeg har en Robert Gabriel Olsen f. 1821 Bø i Vesterålen som i folketellinga 1865 oppgis å være spedalsk. Han døde i 1893. Jeg har et bilde av ham tatt i Trøndelag. Kan han ha vært innlagt på Reitgjerdet? På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.