Gå til innhold
Arkivverket

[#1642] Gravferd/Jordfesting.


Gjest Geir K Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Når jeg ser over de som er gravlagt i Hamre p.g. i Hordaland finner jeg to av mine 4-tipp-oldeforeldre gravlagt samme dag sammen med 6 andre (27/7/1777).Eller er det snakk om jordfesting ?Jeg ser at det ellers er sammenfallende gravferdsdatoer også når det gjelder andre rundt denne tiden i prestegjeldet.Noen steder var det jo vanlig et stykke inn i dette århundre at en hadde gravferd og siden jordfesting når det passet seg.Eller ? mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I eldre tid ble nok begravelsen mange steder foretatt uten prestens medvirking, og det var først ved jordfestingen han kom til stede. Og det kunne skje flere uker eller måneder (og i noen ekstreme tilfeller år) etter at begravelsen hadde funnet sted. Og da var det naturlig at familien "samlet opp" til felles jordfesting.Det er nok helt riktig at det i lange perioder er jordfestingsdatoen presten registrerer: Selv har presten i lange perioder skrevet "Gravfæst", men går etterhvert over til å registrere begravelsesdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.