Gå til innhold
Arkivverket

[#1643] Folketellinger; hvor er de og hvordan får jeg inns


Gjest Trond Mehlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Mehlum

Jeg prøver å finne min oldefar som trolig er flyttet til Oslo etter 1900. Trolig fra Nes på Romerike. Jeg har sett på et annet innlegg at det finnes en folketelling 1906 Christiania; hvor kan jeg finne denne? Ellers er jeg takknemlig for opplysninger om hvordan jeg kan få innsyn i folketellinga for 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er holdt nasjonale folketellinger i 1910, 1920, 1930, 1946, 1950, 1960, 1970 og 1980. Alle disse er undergitt reglene i statistikkloven, og er sperret i 100 år. 1910-tellingen vil følgelig være tilgjengelig for vanlig bruk først ved utgangen av 2010. Annenhver av disse tellingene ligger fysisk i Riksarkivet (1910, 1930 osv.), de andre (1920, 1946 osv.) er deponert ved statsarkivene. Forskere kan søke Riksarkivaren om innsyn i disse folketellingene.I tillegg til de nasjonale tellingene finnes det for en rekke byer kommunale tellinger. Disse vil normalt være undergitt de generelle reglene om sperrefrister, d.v.s. 60 år. Spørsmål om de kommunale tellingene fra Christiania bør man henvende seg til Oslo byarkiv om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Oslo Byarkiv har årlige folketellinger for Christiania/Oslo tilgjengelig fra 1880-årene. En god del av det finnes på mikrofilm. Det burde ikke være noe problem å kikke i tellinga for 1920. Kombinert med adressebøkene, som også finnes mikrofilmet på byarkivet, burde du kunne følge oldefaren din både forover og bakover i tid. Folketellingene inneholder stort sett fødested/tidligere bosted.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.