Gå til innhold
Arkivverket

[#1651] Selvholder?


Gjest Asbjørn Schjølberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Schjølberg

Av og til treffer jeg på begrepet "selvholder" som tittel/yrke i folketellingene. Har vel en ide om hva det betyr men så gjerne at noen ga meg en eksakt definisjon/forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ivar Aasen forklarer at "Sjølvhaldar" er det samme som "Sjølvfostring": "en leiet Fisker eller Arbeider, som holder sig selv med Kost." Aasen har belegg for ordet Sjølvhaldar i Nordland, og i Bergen stift for ordet Sjølvfostring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prestenes manntall fra 1666 for Lærdal prestegjeld har jeg støtt på tre "sielfføstre". Dette er vel nettopp slike selvholdere. Selv etter Nedrebøs forklaring er jeg litt usikker på hva slags status de hadde.Manntallet er ordnet slik at nærmest alle, bønder, sønner, tjenestefolk, husmenn osv. er plassert under de enkelte matrikulerte gårdene. Etter den siste gården kommer så to "strandsiddere" (en skredder og hans dreng). Det er vel slik å forstå at de hadde hus på umatrikulert grunn? Deretter kommer de tre sjølvfostringene, 26, 32 og 36 år gamle. De er altså heller ikke plassert under noen gård. At de holdt seg selv med kost, er greit nok, men hvor bodde de? Kan det være at de som strandsitterne hadde hus på umatrikulert grunn, men ikke ved sjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.