Gå til innhold
Arkivverket

[#1661] Kirkebøker på nett


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Når RHDs kirkebokfiler blir lagt ut i Digitalarkivet, er det å regne som starten (nåvel, start og start fru Blom, det er jo ikke de første kirkebokfilene i Digitalarkivet)på dataregistrering av alle landets kirkebøker? Eller er det prosjektet ikke vedtatt ennå?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Arbeidet med registrering av kirkebøker har jo pågått en stund. En avtale mellom RHD, Historisk institutt i Bergen og Statsarkivet i Bergen ble inngått i 1980, og hadde som objekter kirkebøkene for Bergen. Når vi nå får anledning til å legge ut materiale fra RHD, vil det bety at det vil komme en god del materiale fra Nord-Norge.Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane har gjennomført storparten av registreringsarbeidet for kirkebøkene der. De gjenstående bitene er i ferd med å komme på plass, og vi kommer til å legge ut nye filer der i slutten av denne uken.Ivrige brukere sender oss ukentlig nye kirkebokfiler til Digitalpensjonatet. En avtale mellom DIS og Riksarkivaren er også på plass i disse dager, slik at et omfattende arbeid pågår. Det som er usikkert er hvor store ressurser som kan bli satt inn, og dermed hvor lang tid fullføringen av prosjektet vil ta. Det står uavklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Flott! Det er klart at i utgangspunktet er dette et prosjekt som vil måtte ta lang tid. På den annen side er det et prosjekt som kan skyte fart etter hvert.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

I tillegg til det som er nevnt ser det ut som det finnes mye materiale som er skrevet av i Oppland, selv om det mangler korrektur på en del. Gjetter på at mye av det viktigste kirkebokmaterialet i 2/3 av kommunene er skrevet av. Men desverre er det bla. en del offentlige rettighetshavere som ikke har det særlig travelt med å få ut materialet på nettet.Det burde vært gjort en jobb mht til å oppdatere RHDs oversikt over avskrevet materiale ... den er desverre ikke særlig oppdatert? I tillegg burde en haug med avskrifter som er gjort på papir også vært registrert - det ligger mye rundt om kring hos erfarne hobbyslektsforskere som relativt enkelt kan digitaliseres.Håper også at DIS initiativet - som jeg ikke kjenner - kan få fart på sakene, men i hvertfall i vårt område har det vist seg mest fruktbart å engasjere histore/slektshistorielagene. På våre kanter er det disse miljøene som over årene har laget avskrifter og som har kompetanse. Det burde på et eller annet vis vært tatt et organisert initiativ overfor disse, og lokale arkiv, men av hvem ....Men, uansett DIS eller ...lagene så er det viktig å få engasjert de frivillige ressursene - de er der bare man tar initiativ og sørger for organisering og tilrettelegging. Hvis dette skal gjøres for offentlige midler kommer det til å ta laaang tid.Fortsatt god jul, Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Planlegger dere å sy sammen kirkebokfilene som er kommet/kommer til fylkes- eller landsdekkende filer? Når setter dere i så fall i gang med det? For Hordalands vedkommende, begynner det i hvert fall å virke hensiktsmessig, sett fra en Digitalarkiv-brukers ståsted.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det foreligger flere muligheter.Det kan sees som en fordel at filene holdes adskilt fra hverandre ved at det da er lettere å se hva som er med, og hva man søker i. Store filer kan gi problemer for serveren, og databasene som omfatter døpte, vigde og døde i Sogn og Fjordane er tunge å håndtere for serveren. Skulle databasene bli særlig større enn dette vil kapasitetsgrensen kunne bli brutt, noe som skjedde da vi slo sammen alle emigrantene til en felles fil.Men selvsagt er det mange ganger en fordel å søke gjennom hele materialet samtidig. Det kan løses ved at man organiserer søkene slik som ved "landsdekkende søk", at man kan søke parallelt i flere hundre filer. Personlig vil jeg regne dette som det beste. I teorien vil man kunne gjøre det mulig å søke i alle 2400 databaser i DA og DP samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Kjære Yngve Nedrebø Jeg har satt stor pris på kontakten med dere, og har nå fått på plass det jeg makter vedr. avskrift av kirkebok A1 for Kvinnherad 1669-1710, ført i pennen av min tipp (7) oldefar Peter Henriksøn Arentz. Jeg har fortsatt problemer med første-siden. Har dere planer om å gjøre avskriften ferdig basert på det utkastet jeg sendte Jørn Øyre-Hagen Sunde i høst? Isåfall ville det være svært gledelig, og nyttig! Dersom dere er interessert i en korrigert versjon fra meg, kan jeg sende den pr. E-post. Imøteser svar med E-post adresse.P.S.: Jeg har tross alt bare grepet fatt i de første sidene, dåpsregistret for resten av perioden er vel fortsatt bare tilgjengelig pr. mikrofilm- og han har noe av den verste håndskriften jeg har vært borti-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi vil gjerne ha en korrigert utgave, og skal sørge for at den blir gjort tilgjengelig på nettet (Digitalpensjonatet). Den kan sendes som vedlegg til epost til statsarkivet.bergen@riksarkivaren.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjære Nedrebø og dere andre! Jeg nettopp sendt min avskift pr. E-post, der jeg har grepet fatt i de 2 første dobbeltsidene med selvbiografiske opplysninger og dåpen for sogneprestens 5 barn, samt Ludvig Rosenkrantz' barn Axel og Maximilian. Dåpsregistret for resten av perioden er tilgjengelig på samme mikrofilm- og det kan kanskje digitaliseres senere, når det måtte passe slik?Da min avskrift fortsatt ikke er 100%, forslår jeg at s.1 avfotograferes som en prøve og legges ut med lenke i dette kildeforumet der det bes om forslag til tolking, sammen med mitt utkast som en referanse. Da jeg har skrevet av boka linje for linje bør utkastet beholdes slik det er, med linjeskift på samme plasser. Det vil nok være til stor hjelp ved tyding av denne håndskriften -.Kanskje dette kan bli en ny måte å få digitalisert stoff på, både hurtigere og bedre enn om man skulle arbeide i enerom?(en variant av den s.k. Delphi-metoden).-------------------------------------------------- Yngve Nedrebø, SAB / DA, 12.01.01 13:57 Vi har med en viss interesse fulgt debatten. Men siden utgangspunktet var tolking av tekst i kirkebøker, og det er en konkret handling, har vi funnet fram det ene eksempelet som har vært diskutert. Vi ber om forslag til tolking:lenke til kirkebok (ikke aktiv) -------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Christian Arentz

Som det fremgår av ovennevnte er det nå 3 måneder siden fila ble oversendt digitalarkivet. Når kan vi regne med å få se den på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den vil nok komme på nettet i relativt nær framtid, litt avhengig av andre gjøremål. Det jeg kan gjøre av tilrettelegging for utlegging av filer fra andre skjer i min fritid, og den er ikke alltid like romslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Christian Arentz

Hvis det er noe jeg selv kan gjøre for å få avskriften ut på nettet hører jeg gjerne fra deg, Yngve - Ha en god sommer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.