Gå til innhold
Arkivverket

[#1664] Mangler i ft 1801 for Øyestad, Fjære


Gjest Kjell Eidet
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Eidet

Under arbeidet med å digitalisere en spesiell folketelling fra 1786 for Fjære sogn, har jeg oppdaget at endel gårder fra 1786 mangler i 1801-tellingen. Gårdene er med i folketellingene for 1865, 1900 og de eksisterer i dag. Det gleder: Esketved/Esketveit Eskedal, flere Møssevold/Møssevoll Øde Ugland/Øde-Ugland Naxbie/Naksbie Langefoss Indre Maløen/Maløen Ruager & Buekier/Ruager og BukjerrNoen forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Mangler i folketelling 1801 for 0920 Øyestad, Fjære sognTabuleringen av gårder virket ikke. Forsøker bedre skille. Under arbeidet med å digitalisere en spesiell folketelling fra 1786 for Fjære sogn, har jeg oppdaget at endel gårder fra 1786 mangler i 1801-tellingen. Gårdene er med i folketellingene for 1865, 1900 og de eksisterer i dag.Det gleder:Esketved/Esketveit,Eskedal, flere,Møssevold/Møssevoll,Øde Ugland/Øde-Ugland,Naxbie/Naksbie,Langefoss,Indre Maløen/Maløen,Ruager & Buekier/Ruager og Bukjerr.Noen forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Jeg savner stadig disse gårdene i ft 1801. Hvorfor er de ikke med?1. Aldri tellt (lite sannsynlig)2. Kommet bort.3. Ikke kommet med i Internett-utgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nett-utgaven av 1801-tellingen for Øyestad har 6785 personer. Det stemmer med statistikken.Noen av gardene på listen lar seg finne igjen med lett modifiserte navn: Asketved, Askedal, Bukiær. Men andre av navnene finner jeg slett ikke, og Fjære har 70 gardsnummer, mens nettutgaven har 58. Slik at det er tydelig at det mangler noe, men uten originalen (i Riksarkivet) er det vanskelig å se om det finnes en god forklaring. (Noen steder har gardsnavnet stått så langt ute i kanten at de ikke kom med på kopiene som ble brukt til inntasting av 1801-tellingen. Da kan personene være på plass, men under feil gard. Gards- og prestegjeldsnavn og -inndeling i nettutgaven av 1801-tellingen skal til kontroll våren 2001.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.