Gå til innhold
Arkivverket

[#1679] Feil i FT 1801 Gildeskål


Gjest Ole-Martin Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Martin Jørgensen

Når jeg søker i FT 1801 får jeg ikke opp gården Skjellvik (skrevet Skieldvik) i Gildeskål. Jeg finner gården når jeg søker på gården, men nå jeg haker av for valgt gård (Skieldvik) kommer jeg til et langt annet sted. Det fungerer utmerket på alle andre gårdsnavn fra Gildeskål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det finst ingen gard kalla Skjellvik i Gildeskål i 1801. Når du søkjer landomfattande finn du ein gard, men den ligg i Kinsarvik. Eg vil tru at Skjelvik i 1801 kan vera kalla noko anna. I 1865 var garden før Sandnes. I 1801 har me ei rekkje Sandnes, m.a. Ytre Sandnes, som ikkje finst i 1865, Kan det tenkjast at Sjelvik vart kalla Ytre Sandnes i 1801? Berre lokalkunnskap kan avgjera det.Me er også klar over at me har ein del feilskriving på gardsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jan sier det ikke direkte, men når du vet at du skal til Gildeskål så er det mest effektivt å velge Nordland/Gilleskaal i stedet for å bruke landsdekkende søk.Velger du deretter Gard/Alle så kan du jo se om det er noen altenative skrivemåter, eller du kan lete direkte etter folket innen kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg ser på kartet at Skjellvik (g.nr. 63) ligger like nord for Kummeren (g.nr. 64). Hva finner man så i FT 1801 etter Kummeren? To gårder som heter henholdsvis Lulsvigen og Sulvigen. Noen gårder med disse navnene finner jeg hverken i 1888-matrikkelen eller i matrikkelutkastet fra 1950. Det er Skjellvik som har denne plassen. Både Lulsvigen og Sulvigen er trolig feillesing for Skjellvik ved digitaliseringen av originalkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Knut har heilt sikkert rett. Eg kan gjenta det eg har sagt før:1801 vart registrert frå kopiar frå innbundne protokollar. Gardsnamnet er skriven i margen. Når ein kopiar frå ei bok er det ofte vanskeleg å få med det som står i margen. Det skjedde hos oss. Gardsnamnet var ofte svært utydleg skrive, og kunne jamvel mangla. Det var grense for kor mykje arbeid me kunne leggja ned i å finna rett stavemåte, særleg fordi føremålet med registreringa (tidleg på syttitalet), var å laga ei statistisk bearbeiding.Eg kunne også ha lyst å nemna at registreringa gjek rimeleg raskt. Målfrid Jakobsen skriv i gjennomsnitt 1000 personar om dagen. Og dette var før PC-en sine dagar. Ho brukte ei papirpunchemaskin som var klart seinare å skriva på ein ein PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.