Gå til innhold
Arkivverket

[#1681] Feil i FT 1801 Gildeskål


Gjest Ole-Martin Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Martin Jørgensen

Jo, Skjelvik ligger der den lå ved FT 1865 mellom gårdene Kummeren og Sandnes - Nordre. Jeg er lokalkent i området. Dette bekreftes også av kirkebøkene hvor det er flere fødte i Skjelvika like før 1800. Sulsviken og Lulsviken er navn jeg aldri har hørt i Gildeskål. Mitt problem er at jeg søken en Anne Sørensdatter og John Pedersen som hadde et "ekte" barn Hans født i 1797 og som ikke finnes i tellinga for 1801 Så kom jeg i tanker om at det kunne være en gård i Gildeskål som var falt ut ved digitalisering eller på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me kan ikkje garantera at ikkje presten gløymde ein gard. Men eg er rimeleg trygg på at alle gardar som er innførte også er med i vår utgåve. At persontalet skulle vera rett satsa me mykje på. Presten summerte alltid antall personar i prestegjeldet. Dessutan vart det i 1875 laga ei statistisk utgåve av teljinga. Om antall personar me registrerte ikkje stemte med begge desse tala vart teljinga gått gjennom side for side og gard for gard inntil me fann dei som mangla eller at me kunne dokumentera at talet vårt var rett og at presten hadde talt feil, og eller at statistikkarane hadde gjort feil. Men igjen, presten kan ha gløymt å føra inn ein gard, og då er det ingenting me kan gjera. Men i dette tilfelle trur eg nok det er feilskriving. Men til trøst, me har børja kontrollera alle gardsnamn i 1801. kva tid dette arbeidet er ferdig er det uråd å sei noko om enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.