Gå til innhold
Arkivverket

[#1687] 1664/1666-manntallene for Sogn


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I digitalarkivet har man lenge kunnet finne prestenes/fogdenes manntall for Sunnfjord og Nordfjord, mens tilsvarende for Sogn har manglet. Jeg har trodd at dette skyldes mangler i originalmaterialet, men ved et julebesøk på Riksarkivet fant jeg ut at det "motsatte" var tilfelle. I alle fall for Indre Sogns vedkommende viste det seg at manntallet fra 1666 var svært detaljert, tilsynelatende komplett og dessuten ganske lett å lese.Er forklaringen rett og slett at 1666-manntallet for Sogn ikke digitalisert ennå? Arbeides det med saken? Jeg kan gjerne delta i en dugnad for å få dette gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

PÅ 1980-tallet fikk Historisk Institutt i Bergen tastet inn storparten av materialet fra 1660-manntallene, men som man da vil ha sett ikke alt. Det har vært snakket om å få korrekturlest det materialet som er registrert, og om åfå tastet inn mer, men det har ikke vært prioritert så langt.Vi (Statsarkivet i Bergen) har papirkopier av mesteparten av materialet fra manntallene for Sogn, og kan levere papirkopier til den som måtte føle seg kallet til å skrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg har tasta Indre Sogns futemanntal tidlegare og det vart i si tid sendt til Jan Oldervoll. Men han fekk diskkrasj....:-) Eg sender det opp igjen i dag, så slepp du å tasta det. I tillegg legg eg ved prestemanntalet 1666 for Sogndal, koppskatten 1645 for Indre Sogn samt folketeljinga 1875 for Hafslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiHar du mulighet til å se i folketellingen for Hafslo, 1875, etter Kristoffer S. Moe. Han skal i følge folketellingen for 1900 være født i 1871. Men jeg vet ikke i farta hva S-en står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jo Rune sier han skal sende futematerialet for Indre Sogn og prestemanntallet fra 1666 for Sogndal. Da ble jeg litt usikker og litt nysgjerrig. Jeg har nemlig for eget bruk skrevet av to manntall for Årdal; nemlig fra 1664 og 1666. Det siste inneholder vesentlig mer informasjon enn det første. Betyr dette at det fortsatt - med unntak for Sogndal - er behov for å taste inn 1666-manntallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Etter mi meining er det i alle høve tromg for å tasta dei forskjellige prestemanntala. Desse er av ujamn kvalitet, men likevel viktige kjelder som har godt av ei samanlikning med futemanntalet. For Indre Sogn er ikkje futemanntalet av dei beste -- her har til dømes prestemanntalet for Sogndal betre informasjon. Medan presten i Hafslo ikkje gjev særleg meir opplysningar enn futen gjer. Eg for min del kan godt ta Hafslo ettersom eg har liggjande fiche av manntalet, men det vert ikkje ei prioritert oppgåve frå mi side, så dersom andre føler seg kalla, så værsågod (men gje gjerne ein lyd slik at eg slepp unna evt.dobbeltarbeid:-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Til Lars Løkkebø:Christoffer Simonsson (f. 1871) er nemnt som son av husmannen Simon Einarsson (f. 1827) og kona Kari Johannesdotter (f. 1828) på plassen Torpen under Mo i Hafslo. Det er nemnt fire andre brør i tillegg til Christoffer: Einar (f. 1860), Nils (f. 1862), Johannes (f. 1865) og Samuel (f. 1867). Alle er sagt å vera fødde i Hafslo sokn, bortsett frå Kari Johannesdotter som skal vera fødd i Solvorn sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Da vil jeg foreslå en praktisk løsning som består i at jeg begynner med Lærdal og Luster prestegjeld og gir beskjed om når dette er fullført. Så får vi komme tilbake til Hafslo og Jostedalen seinere.Det hadde vært greitt å få tilsendt en digital utgave av Sogndal for å kunne sikre at jeg bruker de samme felt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.