Gå til innhold
Arkivverket

[#1689] Kilder på slutten av 1700-tallet


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

Jeg lurer på hvilke kilder jeg kan benytte for å finne opphavet til et ektepar bosatt på gården Spilde i Sund, Hordaland. Jeg har benyttet meg av kirkebøker, folketellinger, sjømilitære ruller og skifter uten positivt resultat. Hvilke skattemanntall finnes for nevnte periode?For de som lurer på hvem jeg leter etter er det Ole Johannesen og Marthe Nielsdatter Spilde det gjelder. Henholdsvis 54 og 42 år i 1801. Jeg finner dem ikke som vigde i Sund, heller ikke i de kirkebøkene som finnes i Digitalarkivet. Første gang jeg støter på dem er når deres datter Anne døpes i 1789.Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Skifteprotokollene burde gi svar, om de finnes, og du har tid til å lete. I så fall finnes de på statsarkivet.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

PS Dersom en Johannes eller en Niels er oppført som fadder i en av barnedåpene, kan det være et utgangspunkt for søk i skiftene. DSPer Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.