Gå til innhold
Arkivverket

[#1694] Døpt i Bergen, vokst opp i Manger


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Bernt Eriksen er oppført som fostersønn på gården Toskø i Manger hos Ole Gundersen og Eline Johannesdatter. Jeg har prøvd å lett under døpte i Bergen etter denne gutten, men jeg klarer ikke å finne ham. I 1900 folketellingen står han oppført som fødd i 1887. Kan han være konfirmert i Manger og at det der kan stå flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen/Bente Kopperdal

Vi har lett etter Bernt Eriksen som konfirmert i Manger/døpt i Bergen uten hell.I folketellingen 1891 for Bergen i Henrik Wergelandsgade 17 finner vi en Berent Olai Eriksen, født i Bergen. Han bor sammen med sine foreldre og fem søsken. Familien er romersk-katolsk.Faren, Johan Martin Olai(Martin Johan Olai) dør 6. januar 1900.I ft:1900 er ikke Berent Eriksen hos sin mor, Karoline Margrete, som bor som fattigunderstøttet enke på samme adresse. Hun har nå bare ett av barna, Margrete Eriksen, hos seg.Videre finner vi familien som medlemmer av den romersk katolske kirke i Bergen i 1902. Her er også Bernt med. I merknadsfeltet der er det anført an han ikke er konfirmeret og "gerusi amens". I følge en Latinsk ordbok betyr amens "frå seg, vitlaus, rasande, galen (ikkje om eigentleg sinnsjukdom)".Det er sannsynlig at Bernt blir utplassert når faren dør og moren ikke klarer å forsørge seg selv og barna, men vi kan ikke bevise at dette er den riktige Bernt Eriksen. Dette kan bare bekreftes ved å undersøke Bergen Fattigvesens arkiv som er på Bergen Byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hjertelig takk til dere begge to. Jeg skal undersøke videre angående Bergen Fattigvesen. Ole Gundersen Thoskø satt visstnok også i et styre i Bergen for bortplassering av barn, men jeg vet ikke hvilket. Har dere noen mulighet for å sjekke hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Det ville gjøre oppgaven enklere å besvare dersom du opplyser hvor du har denne opplysningen fra? Når skulle dette eventuelt ha vært? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.