Gå til innhold
Arkivverket

[#1695] Emigrantlister


Gjest Bjørn Flor
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Flor

Finnes det emigrantlister fra tida før det som nå ligger ute på nettet? Jeg har fått forespørsel om en som kom til USA ca 1870, muligens fra Bergen, men alt er usikkert, både med hensyn til årstall og avreisested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Emigrantene fra Bergen drog ca. 1870 i hovedsak med seilskuter til Quebec, se database over skipslister Bergen-Quebec 1865-1873, som ligger ute hos oss. Fra 1871 startet man opp med dampskipslinje Bergen-New York. Se database bygd på listene fra denne, som også ligger på nettet hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Spørsmål til Yngve Nedrebø/andre kvalifiserte personer: Vil lister over emigranter til USA/Canada over Beergen FØR 1870 bli digitalisert og lagt ut på nettet, og hvis ja; - når tror du dette kan/vil skje?Hilsen Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Habberstad

Det er 2 feil i Emigrantlistene for Trondheim den 29.6.1903.Nr 5708 og 5709 Ellen og Marie fra Norddal prestegjeld heter ikke Langseth, men Engesæt.Elen Malene Martinsdatter er født 1835 og datteren Marie er født 1.september 1878, døpt 29.september 1878 i følge kirkebok for norddal prestegjeld 1860-1883.(Så ble det 2 stk Langseth-emigranter til USA å holde styr på for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg trur ikkje Bjørn Davidsen/Yngve Nedrebø skjøna heilt kva eg spurte om - eg ordla meg vel litt upresist, så eg får prøve å presisere: Eg lurer på om det føreligg planer om å leggja ut på nett emigrantlister til Amerika frå FØR året 1870, altså "skipslister" og "Bergen etter kommune" for (til dømes) tidsrommet 1840 - 1865/70?? Og i tilfelle ja: Kva tid trur ein dette vil skje??Som ein vil sjå under "skipslister" tek den til Quebec til i 1865 og den til New York byrjar i 1871, difor nytta eg termen FØR 1870 i innlegget. Håper dette vart noko klarare no.Svar vert motteke med takk, helsing Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Emigrantlistene eksisterer ikkje før; så vidt eg veit finst det heller ikkje skipslister tidlegare enn dei som er lagde ut. Men her kan eg ta feil, og då kjem det nok nokon og rettar meg snart; t.d Yngve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

For Bergen er det bevart emigrantprotokoller fra 1874 av. Protokollene 1867-1873 er tapt. I perioden ca. 1853-1871 gikk emigrantfarten fra Bergen i all hovedsak med seilskuter til Quebec. Skipslistene er lister levert inn til myndighetene i Canada (for beregning av avgift), dette materialet er bevart fra 1865 av, og vi har registrert og lagt ut dette materialet så langt det er bevart.Det finnes skipslister i National Archives, Washington for trafikken på U.S.A., bl.a. New York for store deler av 1800-tallet. Fra Bergen betyr det at det finnes lister for seilskuter som seilte før ca. 1853. Gerhard B. Naeseth har samlet materiale opp til og med 1850. Dette materialet er under utgivelse i hans store serie, som utgis av Vesterheim, og der bind 3 er i trykken.I perioden mellom 1853 og 1864 vil det være lite å finne av bevarte skipslister for de skutene som seilte fra Bergen. Opplysninger om emigranter lar seg finne i kirkebøkenes lister over inn- og utflytte (selv om disse nok, særlig i årene etter 1860, er til dels svært mangelfulle).Vi har registrert og lagt ut dette materiale fra Voss, som var det prestegjeldet som hadde størst tidlig utvandring. Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane har registrert materialet fra sitt fylke. Det er et materiale som ligger ute hos oss. Fra Statsarkivet i Bergen har vi fått tilsvarende materiale fra Valdres, Trysil, Ringsaker og Gran/Jevnaker.Og visst har vi planer om å registre mer av materialet fra kirkebøkene. Men ting tar som kjent tid, og i 2000 la vi ut noe i nærheten av 700 nye filer. Det kan bli like mange i år. Og det gleder i hvert fall vi oss over.Men selv med et såvidt høyt tempo vil det fortsatt gjenstå mye godt arbeid ved utgangen av 2001 - og av 2002 o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Børge Solem

Sammen med mine venner Austheim og Swiggum er jeg i ferd med å fullføre en database med emigranter fra Norge før 1867. Vi har skrevet av passasjerlister fra Quebec og New York, samt noen andre steder. Vi har også fragmenter fra tiden før Quebec begynte arkiveringen. Dette marerialet kommer om en tid til å bli lagt ut som søkbar database fra vårt nettstedLenke er nå under kraftig revisjon og oppdatering, og vil bli å finne i ny versjon snart. I mellomtiden kan jeg søke etter de navnene du leter etter, for å se om de finnes i vår base.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Et hjertesukk: det hadde vært enklest for brukerne - særlig de som ikke er spesielt fortrolig med nettet - om alle som registrerer slike data legger de ut her på Digitalpensjonatet. Det gjelder i alle fall data av landsomfattende interesse, som disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Takk for tilbudet, Børge! Jeg er interessert i opplysninger om reisen til Lars Christiansen og hustru Karen Mikkelsdatter (med 5 barn) som utvandret fra S. Land til Quebec i begynnelsen av mai 1862. Vet ikke hvilken havn de drog fra, men Oslo er vel mest sannsynlig.(Jeg leter også etter en Karl Wilhelm Magnusen som utvandret fra Idd (nåv. Halden kommune) i mai 1887 iflg. kirkeboka, men denne kommer vel i Digitalarkivet etter hvert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

1862 er et veldig dårlig år å lete etter passasjerlister med norske emigranter. Dette skyldes at alle norske skip som seilte med emigranter fra Norge dette året gikk til Quebec. De første bvarte listene derfra er fra 1865. Det er derfor bare en mikroskopisk mulighet for å finne ut hvilket skip de reiste med.1887 er for "nytt" for basen vår, men for denne tiden finnes det godt om kilder, så med litt leting burde du finne ut av det.borgesol@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ålbu

Når kommer de siste årene for Trondheim (ca 1870 til 1880, og fra 1917 til 1926)?Jeg undersøker alle som vandret ut fra Rindal, og har funnet endel forveklinger mellom Rindal(en), Bindalen og Rendalen. Hvor feilen har oppstått er trolig forskjellig. Noen er feilført av den som skrev protokollen, men noen er også trolig feilavlest. Er dere interessert i de åpenbare feil jeg har funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Yngve Nedrebø svarte på dette i eit tidlegare tema; materialet er ferdig tasta og er til kontroll i Trondheim.Me er intereresserte i feil i dete materialet. Send det som e-post til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.