Gå til innhold
Arkivverket

[#1696] Slaveriet i Bergen


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg finner en Peder Andersen Berqvam som når han gifter seg 19 apr 1812 står oppført som "skarpskytter ved Wosse batt". Hva er Wosse batt? Jeg mener også at dette er samme person som dør 24 dec 1837 og står da oppført som slave ved slaveriet. Hva var slaveriet og hva ville det si at han ble slave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Ein hadde ulike straffeanstaltar, fengsel, tukthus og slaveri (og etterkvar botsfengsel i Oslo). Tukthus og slaveri var straffearbeidsanstaltar. Menn som fekk lengre straffar enn seks år sat på slaveria, dvs. på festningane. Slave betyr altså fange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Frode: Jeg har lett i den protokollen, men fant han ikke anført der. Siden han døde som slave i 1837 så har han nok fått dommen etter 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Ja, eg var noklitt uklar. Lenka var mest meint som eit døme på ein fangeprotokoll frå slaveriet. Den/dei mest aktuelle protokollen for din fange ligg på Statsarkivet i Bergen, og den har ikkje eg tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.