Gå til innhold
Arkivverket

[#1705] Døypte i Bergen 1816-1894


Gjest Randi Helene Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Helene Breistein

Har et spørsmål angående Døypte i Bergen 1816-1894. Finner oldefar Odin Andreas på nr.7527, døpt 1855, som uekte. Far reg.som Johan Olsen, gift snekkermester. Så kommer rubrikken bopel, og det jeg da lurer på er hvem bor på denne bopel? Er det barnet og moren, eller er det faren? Vet dere hvilke regler som er fulgt her? Finner nemlig ikke Johan Olsen igjen noe sted senere. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Verken kirkebok eller klokkerbok forteller hvem bostedsadressen gjelder. Men det står begge steder at det var "Faderen" som anmeldte fødselen, slik at han ikke bare har vært i Bergen, men har også tatt på seg farskapet. Ofte vil det stå to adresser under bopel i slike tilfeller. Jeg ut fra at det bare står en adresse, og at det er faren som selv gir opplysningene regne med at begge foreldrene bodde på denne adressen. Faren var for øvrig snekkerfrimester, og er derfor neppe å finne i borgerboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Ja, det er bare en bostedsaddresse. Skal en da utfra ditt svar regne med at mor/barn og barnefaren som er reg. som gift bor på samme addresse ? Mor gifter seg forøvrig senere med en annen mann. Hva vil det si at han er snekkerfrimester ? Takk for svar ! Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

EN frimester var en byhåndverker som hadde myndighetenes tillatelse til å drive som mester i sitt fa, visstnok uten å være knyttet til lauget. (Hist. Leksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hei!Vil denne databasen bli utvidet etterhvert, mener jeg leste et sted om regler for hvor langt frem i tid dere kunne legge ut informasjon om fødte. Men siden vi nå har kommet til et nytt år så lurte jeg da på om databasen vil utvides med 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.