Gå til innhold
Arkivverket

[#1711] Hvor sikker er alder til personen i Emigrantprotok


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei et spørsmål hvor sikker kan man være på alder i disse emigrant protokollene.Min tippoldemor til Usa.Finner en Jørgine M.Hafnor som er en sterk kandidat.Da min Tippoldefar het Ole Christiansen Hafnor.Hun er oppført med alder 23 år i 1894 min er født 1869 og hun er oppført med 2 barn som har høy alder.Hun het forøvrig Jørgine Kristine Madsdatter f.1869 i Norderhov.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ho burde ha vore 25 og er oppført med 23. Dette er vel innanfor dei feilgrensene ein reknar for rimeleg i dette materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Takk for svaret.Tenkte det kunne være det.Men de to barna ved navn Ingvald 3 år og Martin 10.5 år kan vel neppe være hennes barn.Jeg kjenner kun til at hun fikk et barn som ble igjen i Norge. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asgeir Østli

Hei, jeg har jobbet en god del med ettervisning av emigranter og det viser seg at feilprosenten på alder er ganske høy, særlig når det gjelder barn. Årsaken er trolig at det var billigere billetter for barn under en viss alder. Det ser ut til at en del oppga for lav alder på de som lå like over denne grensen og for at det ikke skulle bli for "tydelig" ble det nødvendig å "justere" alderen på resten av ungeflokken også. Ellers var de ikke så nøye med å oppgi nøyaktig alder; de "rundet" ofte av litt. Jeg har laget en tabell over oppgitt alder på utvandrere fra Nord-Odal og det er påfallende mange som har oppgitt 20 år, 30 år, 40 år osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei takk for utfyllende svar.Hva med de barna. Hun står oppført som gift kan man da se hvem hennes ektemann var i disse protokollene ???. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I emigrantprotokollane berre om dei reiste saman, noko dei ofte ikkje gjorde. Då må du leita i folketeljing, om ei slik skulle finnast nokre år før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.