Gå til innhold
Arkivverket

[#1712] Panteregisteret on-line?


Gjest Aanund Olsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Aanund Olsnes

Ein ting er jo kva arkivverket kan ha kapasitet til å få skrive av og leggje ut på nett, men akkurat når det gjeld panteregisteret ligg det såvidt eg veit online frå sorenskrivarkontora. Korleis ein bygdegranskar evt. kan skaffe seg aksess er likevel eit spørsmål, som eg ikkje veit svar på. Nokon som veit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Grunnbøkene er konvertert til digitalt format i en prosess fra 1989. For å holde et rimelig tidsforbruk var man rimelig knapp i utvelgelsen av hva som skulle være med videre, og "historisk" informasjon ble da i stor grad unnlatt overført. Det man hadde bruk for å ha on-line var først og fremst det som gjaldt dagens hjemmelshaver og pantesituasjon.Og slik har det vært hver gang panteregistrene er konvertert, historisk informasjon har vært uaktuell. Kort sagt, dersom du er ute etter henvisning til en eiendomsoverdargelse i 1930, i 1880 eller i 1830,så vil du slett ikke kunne vente å finne den i det systemet som er on-line. Da må du inn i den versjonen av panteregister/grunnbok som var aktiv på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aanund Olsnes

Dette har du sjølvsagt rett i. Eg har også sett nokre datautskrifter frå den sida av verda. Men noko er likevel betre enn ikkje noko. Jamvel GAB er jo hjelp i, om ei har bruk for akkurat dei opplysningane som står der. På det punktet har eg elles sikra meg ei fullstendig utskrift over mitt område, men det hadde vore mykje betre med ein søkbar e-versjon. Men så var det dette med å skaffe seg aksess !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg forsøkte å finne frem til disse pantebøkene på nettet, men uten å lykkes. Noen som kan oppgi aktuelle adresse®? Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.