Gå til innhold
Arkivverket

[#1725] Bidragsprotokoller


Gjest Kåre Mikkelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Mikkelsen

Jeg prøver å finne fødselsdato for faren til et barn som ble født utenom ekteskap i 1915. I kirkeboken for barnedåpen står oppført barnefarens navn, fødested og fødselsår 1889. Problemet er at i kirkebøkene for farens hjemsted finnes ingen med dette navnet som er født i 1889, men det finnes en som er født i 1891. For å være sikker på at dette er rette person prøver jeg å finne fødselsdato for barnefaren. Er det mulig å finne denne datoen i bidragsprotokoller eller i eventuelt farskapsforelegg. I tilfelle, hvor skal en henvende seg for å få slik informasjon? Foreldrene var fra samme fylke men fra ulike kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Behandlingen av farskaps/oppfostringssaker ble endret etter at barneloven ("Catsbergske") kom i 1915. Fra den loven kom i funksjon finner vi bidragsprotokoller i lensmannsarkivene, og som regel egne journaler for bidragssaker i fylkesmannens arkiv. Men i 1915 var det gamle systemet i funksjon. Da ville jeg først ha forsøkt å finne opplysninger i amtmannen/fylkesmannens oversikter over oppfostringssaker i brevjournalen. Men det hender dessverre ganske ofte at man ikke finner at saken er meldt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.