Gå til innhold
Arkivverket

[#1727] Hva var en Hørse ?


Gjest Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Totland

I et skifteoppgjør fra året 1800 finner jeg blant eiendelene en "Hørse" eller "Hirse". Ett sted ser det ut som om en l var kommet med, altså "Hørsle" eller "Hirsle". Verdien var vurdert til 6 riksdaler. Jeg finner ikke noe som likner i mine oppslagsverk. Er det noen som kan hjelpe? Mvh AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I Norrøn ordbok finn ein ordet 'hirzla' som m.a. kan tyde 'eit gøyme' (skrin o.l.). Om her er nokon samanheng veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Takk for svar. Jeg tviler på at det kan ha noe med innbo å gjøre, for hele gården var nedbrent. Det eneste de fikk reddet var husdyra. Kan det sette noen på sporet? Jeg er like klok. Mvh AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Muligens et skudd in mørket. I Norsk Historisk leksikon finner jeg dette "Hirtsfenger (fra tysk Hirschfaenger, "hjortestikker"), eg. en lang jaktkniv til å stikke et nedlagt dyr med. På 1700-tallet ble h. båret som draktvåpen." Kanskje Hirtsfenger til daglig ble kalt Hirtse/Hirsle? Om den kan ha vært verdt 6 riksdaler, vet jeg jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Det står under avsnittet "Udlæg" i tre poster etter hverandre: "I een Hørse (hvis jeg leser riktig)wurderet for 6d udl.---" så og så mye, tilsammen 6d. Alle tre postene gjelder samme mannen, som var onkel og verge for arvingen. Takk for alle innlegg. AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

En "Hørse" er nevnt i alle tre punktene. Tilsammen er det "udlagt" 6 riksdaler i denne "Hørse", det samme som den var vurdert til. Ellers er det "udlagt" eiendomsverdi i ei ku, en stut og 2mrk. Smørs landskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Her skal du få fasiten, ved hjelp av Hans Ross' ordbog:Hors = 1. en hoppe. 2. et hoppeføl (tildels HØRS) 3. ustelt øg af en hoppe, også om kaad lettferdig kvinde- så får det vere opp til deg å bedømme kva som er meint i samanhengen her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Mange takk, Aase. Jeg kom inn i disse tankebanene allerede etter ditt første innlegg. Hvit slavehandel drev de vel neppe, så meningen må være en äv de førstnevnte, altså en slags hest eller merr. Det er godt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.