Gå til innhold
Arkivverket

[#1729] Navn som ikke finnes


Gjest Erik Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Andersen

Når jeg søker etter en bestemt person i folketellinga for 1900 som er født 1886, finner jeg ikke denne personen. Navnet og stvaemåten på navnet er riktig i følge gravsteinen. Denne kvinnen var 14 år når folketellinge ble foretatt. Jeg har opplevd det samme med 3-4 andre. Disse tellingene kan da umulig være så veldig nøyaktig, mange må ha blitt utelatt ta tellinga ble foretatt. Finnes det en fornuftig forklaring på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Ikke vær for nøyaktig i stavemåten, Bruk "begynner på" Ta høyde for at det kan være navneforandringer, foreldrene kan ha flyttet og tatt et annet efternavn, eller gitt barnet et nytt i forbindelse med flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

For min del tykkjer eg at 1900 er ei vanskeleg telling å finne folk i, på grunn av at overgangen frå patronymikon til familienamn hadde skote fart då. Du kan finne absolutt alle variantar; ver spesielt vaken for at fars patronym kan vere brukt på borna óg. Når det gjeld skrivemåten på førenamnet, bør du gløyme gravsteinen og prøve alle slags variantar. Kjenner du namnet på foreldre og sysken, søkjer du på dei óg. Prøv forresten også å legge spørsmålet i 3.forum, med personopplysningar, her er utruleg mange flinke "personleitarar" blant brukarane av DA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

For å vise et eksempel på hvor store forandringer som kan skje med en persons navn, nevner jeg at en person som i 1865-tellingen var oppført som Nikoline Amundsdatter, i 1900-tellingen het Marie Napstad. Forklaringen er at hun var døpt Nikoline Marie, var datter av Amund og bodde på gården Napstad. Hun hadde altså tatt gårdsnavnet som familienavn en gang mellom 1865 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baardseng

Min oldemor Inger Pedersdatter er registrert i 1865-tellingen under Kristiansand. (nr 7550)Det står videre at hun og hennes søster er født i: "Hjendestad i Lekne sogn", men hvor er dette stedet og sognet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I Qvinnesdal (Kvinesdal) i Lister Amt (Vest-Agder) finnes i folketellingen 1801 et sogn og et prestegjeld som heter Lechnes. Der finnes en gard som heter Giemlestad. Ikke akkurat "Hjendestad", men jeg finner ingen som ligner noe bedre. På Giemlestad bor i 1801 en "Peder Torgiussen, Huusbonde, 74, Enkemand efter 1ste ægteskab, Huusmand jordbruger". Kan dette være hva du søker? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det gikk visst litt for fort her. Peder Torgiussen, 74 år i 1801, var neppe til mye hjelp. Men på samme gården, Gjemlestad i Kvinesdal, Liknæs sogn, bor i 1865 en Peder A. Abrahams., Husfader, Gaardbruger og Selveier, g, 55, født i Kvinesdals Prgj. Hans kone heter Anne Torgjesd., 50. Hun kan jo f.eks. tenkes å være en etterkommer av Peder Torgiussen (hans sønnedatter?), og Peder A A. og Anne T. kan kanskje være foreldrene til den Inger Pedersdatter du nevner? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.