Gå til innhold
Arkivverket

[#1731] Bygdevekter


Gjest Christian Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Haugland

Jeg har kommet over en person født i Bergen, død i Manger i 1837. Han kalles husmann og "bygdevekter". Jeg har sett i ordlisten her i Digitalarkivet. Der finner jeg litt om "vekter", men det er relatert til byen. Jeg lurer på hva som var oppgavene til en vekter på landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Bygdevektere var vel helst fantejagere ,tror også dei ble kalt Stodderkonger. Dei skulle jage omstreifende folk ut av bygden,kanhende der var flere oppgaver som var tillagt stillingen.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Sigbjørn har helt rett. Stodderfogd eller stodderkonge (av dansk staader, tigger, stakkar, norsk dial. stotar), også bygdevekter, fantefut og tyvetrekker, en tjenstemann både i byenn og på landsbygda som skulle føre tilsyn med tiggere, omstreifere og andre løse eksitenser. De første s. i Norge forekommer ved slutten av 1500-tallet. S. sorterte under den lokale politimyndighet. Etter fattigloven av 1845 skulle han innbringe alle løse eksistenser til lensmannen. Det fantes s. helt frem til århundreskiftet.Avlønningen av s. varierte fra sted til sted. Ofte fikk han sin lønn i naturalier som han selv måtte hente på hver gård, eller han fikk utbetalt penger over fattigkassen. (I byene var det kemneren som sto for utbetalingen.) Virksomheten som s. var sosialt infamerende, dertil kom at s. gjerne ble rekruttert fra rakkernes (s.d.) eller omstreifernes egen krets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.