Gå til innhold
Arkivverket

[#1734] Kirkeboka for Korskirken 1742


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg har brukt en del tid på å lete etter begravelsen av en Peter Baade som ganske sikkert døde etter 6.10.1741 og helt sikkert før 11.7.1742 da kona hans giftet seg på nytt. Hvis ikke navnet er skrevet helt feil, så finnes han ikke i Digitalarkivets utgave av kirkebøkene for den aktuelle perioden.Nå ser jeg at det i kirkeboka for Korskirken (der han helst er begravet) ikke er noen begravelser i perioden 3.2. - 12.4. 1742. Kan dette skyldes at noen begravelser ikke er registrert eller har det skjedd en feil ved digitaliseringen? Finnes det noen brukbare alternativer som kirkeregnskaper, kirkegårdsregister e.l. hvis det viser seg at de aktuelle sidene i kirkeboka er gått tapt?Jeg er selvsagt klar over at det finnes andre alternativ. Han kan være død på en reise, druknet i Vågen uten å bli funnet e.l., men det er jo verdt å undersøke kildene grundig før man gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Har sjølv oppdaga at gravlagde i Nykirken i august 1744 er registrert gravlagde i mars, dvs at ein har skrive datoen som 15/3 i staden for 15/8. Veit ikkje om det kan vera eit "spor" i dette tilfellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallene i kirkeboken for Korskirken 1741-1742 er delt i to avdelinger, en for lik på ("fattigkirkegården") St. Jacob, og en for likene på Korskirkegården (og inne i Korskirken). Jeg har lest gjennom begge listene oktober 1741 til sommeren 1742. Ingen sider synes å mangle, men listene er uryddig ført, med mange overstrykinger. Det kan tyde på usikker kontorførsel.Jeg finner ikke Peder Baade, derimot Peder Thorstensen på Stølen, som er gravlagt 16. februar på St. Jacob, og Peder Pedersen, som er gravlagt 19. mai 1742, og ført i listene for Korskirkegården. Og siden Peter Baadis datter ble gravlagt på Korskirkegården i oktober 1741, burde faren være å finne samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for hjelpen. Jeg skal kanskje ikke se helt bort fra at denne Peder Pedersen er riktig person. Det finner det riktignok litt rart at slektsnavnet Baade ikke har kommet med. Jeg ser videre at denne Peder Pedersen er ført som "snikker". Dette stemmer litt dårlig med andre opplysninger jeg har, men jeg vil likevel ikke utelukke ham. Ved dåpen av en datter kalles han Peter Baade junior. Det kunne kanskje tyde på at hans far også het Peter(?)Når jeg nå får vite at kirkebøkene for Korskirken er uryddig ført i denne perioden, vil jeg likevel ikke se bort fra at registreringen av hans begravelse rett og slett er blitt borte. Jeg får arbeide videre med saken på andre fronter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.