Gå til innhold
Arkivverket

[#1748] Hvis jeg vil vite hva som står i et diplom (DN)?


Gjest Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Øien Hauge

Det er flotte søkemuligheter i DN, og hovedinnholdet er jo gjengitt innledningsvis for hvert diplom. Men hvis jeg vil vite hva som står der i detalj, hvor kan jeg henvende meg? Er det noen ved arkivene som kan hjelpe med dette? Akkurat nå er dukket opp et spørsmål vedr. teksten i to diplomer. Hvis det er noen her som med et raskt blikk kan fastslå om Gudbrand er nevøen til Harald Narvesson, hadde det vært flott. Hvis ikke, hvem kan spørres?Her er tekstene:b.III s.240 Sammendrag: Tre Mænd kundgjöre, at Harald paa Lunde og hans Kone Ingeborg solgte til Gudbrand Thordssön 3 Öresbol i Tokestad paa Forberg (Ringsaker).Kilde: Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. 2det Segl mangler. Nummer: 294. Dato: 29 Juni 1358. Sted: Baldeshol.Brevtekst (fra den trykte utgaven): Ollum monnum ?eim sem ?etta bref sea eder h/oe/yra senda Pall a Græfsæimi Goden a Baldissole ok Æiriker baghghe q. g. ok sina yder gerom mer kunniktt att a Peters messo dagh varom mer a Bal- dissole a Nese a ?rid(i)u are rikiss vars vyrduleghs herra herra Hakonar meder guds nad Noreghs konoghs sam ok h/oe/yrdum a att ?au heldo handum saman a æinni halfuo Haralder a Lundi a Nese ok Jngibiorgh kona hans ok Gudbrander ?orders son meder ?i skilorde att fyrnefder Haralder ok Jngibiorg væittu ?i viderganghu att ?au hafdo sælt fyrnefdum Gudbrande iii aura boll jæ®der j Tokastadum er liger a Forberghi frialst ok hæimolt meder allum lunnyndum er till ligha vttan gardz ok jnnan ok vpp borett fyrsta penigh ok /oe/f(s)ta ok alla ?ar j millum er (i) kaupp ?æira kom ok till sanynda her vm settum mer vor jnsigli firir ?etta bref er gort var are ok dæigi sem fyr sæighir. Og det andre brevet: Sammendrag: Tre Mænd kundgjöre, at Harald Narvessön og hans kone Ingeborg mageskiftede til Gudbrand Thordssön 13 Öresbol i Tokestad i Ringsaker imod den halve nedre Gaard Bjerke paa Forberg, samt solgte ham 1/2 Markebol i samme.Kilde: Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. 1ste Segl mangler. Nummer: 434. Dato: 22 Juli 1381. Sted: Ingeberg.Brevtekst (fra den trykte utgaven): Ollum monnum ?æim sæm ?etta bref sea æder høyra sendæ ?estolfuer Olæ son Narfue ?ordason ok Oghmunder ?oresson q. g. ok sina mer vilium yder kunnight gera at mer varom aa Jnghuberghi manædaghen nesta eftir Marghretta messo aa ?ui are sæm lidit var fra burd vaars herra Jesu Christi ?usshundrad aar ?riu hundrad attætighi ok æit aar saam ok høyrdum aa at ?au heldo hondom soman af æinni halfuu Gudbrander ?orda son en af annere Haralder Narfuæ son ok Jnghibiorgh æghin kona hans mæd ?ui skyllorde at Haralder ok hans kona fengo Gudbrande ?rettan aura boll jærdar j Tokæstodum j Ringissakerssokn mæd ollum lunnyndum frealsæ ok hæim hollæ firir huarium manne: fek han ?æim after j mote halfuen nedra garden j Biærku suo mykyt sæm han aatte ?er j er ligger a Forberghi frealsæ ok hæimhollæ firir huarium manne mæd ollum ?æim lunnyndum sæm til ?æira jærdær ligger fra forno ok nyiu vttan gardz ok innan. Kendostz ok fyrnempd hiun Haralder ok Jngibiorgh at ?au hofdu sælt oftnempdum Gudbrande halfuæ marka bol j fyrnempdo jord Biærku frialsæ ok hæimhollæ firir huarium manne mæd ollum lunnyndum sæm til hennær ligger ok leghet hæfuir: kendestz ok ?a bæde hiun at ?au haufdu vp boret af Gudbrande fyrstu pennigh ok øfsta ok allæ ?er j millum eftir ?ui sæm j kaup ?æira kom til sannynda her wm sættu mer var (insigli firir ?etta bref er gort) var a dæghi ok aare sæm fyr sæghir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Etter kva eg kan sjå, står det ikkje noko i desse breva om at Gudbrand er i slekt med Harald eller Ingeborg. Eg ville og ha venta at slektskap var omtala her dersom det fantest noko slikt, t.d. noko i retning av "Harald sel xxx til frenden sin Gudbrand." Men det står ikkje.Ellers - dersom du vil veta i detalj kva som står i breva i DN må du nok læra deg språket sjølv. Eg trur neppe at Arkivverket har ressursar nok til å hjelpa språkleg med slikt. For einskilde partar har dei nok høve til å hjelpa i einskildhøver, men heile brev trur eg neppe du vil få omsett utan å betala timepris for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Alle dei menn som dette brev ser eller høyrer sender Pål på Grefsheim, Goden på Baldissole og Eirik bagge Guds og si helsing, dei gjer vi kunnigt at på Petersmessedagen var vi på Baldissole på Nes i tredje styringsåret til vår vyrdelege herre herr Håkon med Guds nåde Noregs konge, [vi] såg og høyrde på at dei tok hender saman, på den eine sida Harald på Lunde i Nes og Ingeborg kona hans og [på andre sida] Gudbrand Tordsson med dei skilorda at før nemnte Harald og Ingeborg vedgjekk å ha selt før nemnte Gudbrand 3 auresbol jord i Tokastad som ligger på Forbergh frelst og fritt med alle lunder som til ligg utan gards og innan, og fått første penning og siste [=øvste] og alle dei som imellom er [=altså full betaling] i handelen deira. Til sanning her om set vi segla våre føre dette brevet som gjort var år og dag som før er sagt.[Dette er brevet frå 1358 i "stuntomsetjing". Meininga kjem godt nok fram sjølv om einskilde ord sikkert kan diskuterast når eg finn ordboka igjen i haugen av papir rundt meg:-)] Det andre orkar eg ikkje å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Til Jo Rune. Tusen takk for hjelpen.Til Jan. Jeg beklager. Jeg klikket meg mellom bokmerker og tenkte ikke på at Dokumentasjonsprosjektet (med diplomene) er noe annet enn Digitalarkivet. Jeg skal prøve å være snill og skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.