Gå til innhold
Arkivverket

[#1763] Folketellinger 1900 Aasgaardstrand


Gjest Rolf Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Kristensen

I folketellingene 1900 har Åsgårdstrand blitt lagt inn som Holmestrand. Klikker man på Åsgårdstrand kommer Holmestrand opp, men innholdet i folketellingen hører til Åsgårdstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Mitt foregående innlegg var kanskje litt uklart. Klikker man på folketelling 1900, 0704 Åsgårdstrand, kommer det opp følgende: 0704 Holmestrand. Også under kolonnen by står det Holmestrand. Her må det være en eller annen i digitalarkivet som har skrevet Holmestrand istedenfor Åsgårdstrand, innholdet i folketellingen hører nemlig til Åsgårdstrand. Er dette mulig å få rettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi følger det som står i databasene og der står Holmestrand så derfor ble Åsgårdsstrand rettet til Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Ikke for å kverulere, digitalarkivet er et utmerket verktøy og systemansvarlige gjør en god jobb. Men det må jo gå an å rette på dette, det er jo direkte missvisende. Slektsforskere som skal søke på folketellingen 1900 for Åsgårdstrand vil jo ikke finne dette, medmindre de har lokalkunnskap om Åsgårdstrand. Som sagt innholdet i folketellingen 404-Holmestrand er egentlig Åsgårdstrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg beklager, nå ser jeg hva du mener. 702 og 704 har identisk innhold og det er jo selvsagt galt. Dette skal vi få rettet opp i så snart vi har fått fatt i det korrekte 704-innholdet, men det er det ikke vi som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Innholdet i folketelling 0702 og 0704 er ikke identiske, det bare ser slik ut på første side i tellingen. Innholdet i 0704 er virkelig Åsgårdstrand, men som sagt det er bare overskriften som er gal, og at det under kolonnen By står Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.