Gå til innhold
Arkivverket

[#1769] Myrebøe


Gjest Jan Myrebøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Presten skrev også inn navnene - i originalene. Jeg vet av erfaring at den samme presten gjerne en gang skrev navnet slik og en gang sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er heilt klart at me har skrivefeil i materialet vårt. Men det er berre ein måte å vita om det er blitt skrive feil av; me må kontrollera mot originalen. Originalen finst enten i Riksarkivet eller i eit av Statsarkiva. Å kontrollera vil sei at nokon i eit av arkiva måtte gå langt ned i kjellaren, eller kvar materialet mptte vera, finna fram rett pakke eller protokolla, leita seg fram til rett person, vandra attende til kontoret sitt, rett personen,regenerera databasane og, om det er folketeljing, indeksane til landsommfattande søk. Dette kunne ikkje gjerast på mindre enn ein time.Me har bortimot 10 millionar postar. Om det skulle vera slik at i ein av 1000 postar, og alle feilane vart melde inn, ville det kosta 10.000 arbeidstimar, eller 6 årsverk. Og i tillegg ville det bli stilt spørsmål ved mange fleire, som i utgangspunktet var rett. me ville fort koma i ein situasjon der me ikkje hadde kapasitet til anna enn å kontrollera. All den arbeidskraft me no brukar til registrering ville fort bli slukt opp til kontroll. Det er det ingen som er tent med. Og i tillegg arbeider sei som registererer ikkje ved arkiva.Konklusjon: Me kan ikkje og vil ikkje kontrollera og retta enkeltpostar. Om nokon skaffar oss 10 millionar pr. år, gjer me det gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Rett skrivemåte er det som til enhver tid er skrevet ned - på det tidspunktet. Før rettskrivningreglene kom var det den fonetiske rettskrivning som var fremherskende, og det kunne gi absurde utslag. En annen side er dersom det er feil avskrift, jeg antar DA kunne rette opp dersom vedkommende som oppdager vesentlige feil, sender med en fotokopi av originalkilden, men vel ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har tatt for meg originalen til det jeg tror må være tema for spørsmålet, folketellingen 1900 for Bergen, listene for Sigurdsgate 29, familien til skomagermester Lauritz Myrebø, og originalen viser nettopp denne skriveformen "Myrebø". Og samme form står i adresseboken fra 1900, men i 1904 og seinere var navnet blitt til Myrebøe. For meg synes det følgelig å ha skjedd en modifisering av skrivemåten av navnet mellom 1900 og 1904, dersom vi ikke har å gjøre med rene tilfeldigheter i valg av stavemåte. Navneloven kom som kjent først i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.