Gå til innhold
Arkivverket

[#1772] Skifte etter Sara Hansdatter, Kvinnherad ca. 1720,


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Ser av Otto Delphin Amundsens "Slekten Arentz i Norge", Oslo 1955 at skiftet etter Sara Hansdatter Tharaldsen, født 3. mars 1644 i Kvinnherad, død 19. juni 1720, gravfest 17. juli s.å. s.st. 76 år, 3 mnd. og 16 dage gammel, ikke finnes. Til tross for at svigersønnen Peder Jensen Smith (han var fogd i Nordhordland 1711-12 og konstituert i Halsnøy Kloster Len, Hardanger og Voss 1711-12)i 1731 (etter sin død) fikk endelig kgl. kvittanse for sine regnskaper, etterlyser sentraladministrasjonen ennå i 1740 skiftet etter henne hos de forskjellige prester og proster som var tilstede ved skiftet - var dette ikke å oppdrive. Sara var gift med farens etterfølger i kaldet, Peter Henrikssøn Arentz. I skatteoppgavene for baroniet Rosendal heter det, at presteenka Sara Hansdatter levde i fattigdom på gården Nedre Røyrvik på Sunde.Etter selv å ha gjennomgått skifteregistrene i Digitalarkivet for både Sunnhordland og de geistlige skiftene uten å ha funnet noe, er spørsmålet mitt:Hvordan kunne slektsforskeren Otto Delphin Amundsen vite at det var "forskjellige prester og proster tilstede ved skiftet", dersom det ikke ble avholdt noen formell skiftesamling? Hvis utsagnet referer seg til skifterettens første forfatning med saken, finnes det da opptegnelser i SAB som ikke er registrert som formelt skifte i digitalarkivet?Det ville vært meget interessant å finne ut hvem disse "forskjellige prester og proster" var som var tilstede, og i hvilken kapasitet - arvinger, kirkelige eller andre myndighetsrepresentanter eller hva? I det hele tatt, hvordan foregikk såkalt "geistlige" skifter i forhold til den offisielle skifteretten?Fra hva jeg kan se av familieforholdene, burde ikke andre geistlige slektninger enn f.eks. sønnen Hans Petersøn Arentz, dengang prost i Fosen, sogneprest i Stadsbygden, senere biskop i Bergen ha hatt interesse av å være tilstede, event. kanskje avdøde Saras dattersønn Johan Clausen Koren, sogneprest til Etne, eller datterdatterens ektefelle Jesper Omsen, sogneprest til Finnås - hvis det da var noe å hente i boet.Som nevnt, ville det vært veldig interessant å finne ut hvilke "prester og proster" som er referert som tilstedeværende i vedkommende skiftesamling - om dere i SAB har disse opptegnelsene fremdeles (Amundsens bok er fra 1955).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg beklager at ikke spørsmålene kom tydeligere frem i min forholdsvis lange innledning.Det sentrale her er at Digitalarkivets Database over Døde og beretta i Kvinnherad 1710-1753 (med datarettigheter tilhørende Baroniet Rosendal) post 271, datert Dom Judicia 1717, vedr. Sara Hansdatter, Sunnhordlands prost Frimanns svigermor er rapportert som "berettet" 1717, mens hun ("Vermoder Sara Hansdatter Sl. Peter Henrichsens") (Digitalarkivets post 458) granngivelig døde 19 juli 1720, og ble gravfestet "d. 17. juli 1720", "76 aar 3 Maan. 16 dage gl."Hvordan er det mulig at en person som er berettet død 1717 kan være gravfestet 3 år senere?Mitt spørsmål til Jan Oldervoll er om det kan foreligge en "typo" i registreringsarbeidet. Samtidig er spørsmålet til SBA, som jo oppbevarer originalene, om man har flere opplysninger som støtter oppunder Otto Delphin Amundsens notat om at det var "forskjellige prester og proster tilstede" ved det senere skiftet, et skifte verken jeg eller andre senere har vært istand til å oppdrive. Det har åpenbart vært opptil flere skiftesamlinger, men intet endelig skifte.Jeg ser klart at det finnes gråsoner mellom Brukerforumet og Kildeforumet, men i dette tilfelle burde spørsmål som går på kildene kunne håndteres parallelt av både Digitalarkiv og Statsarkiv, uansett om de har vært digitalisert eller ikke. I nærværende tilfelle er kanskje heller ikke sannsynlig at andre brukere kan bidra, med mindre de har spesialkunnskaper og tilgang til de originale arkivene, langt mindre at spørsmålene har generell interesse. Det er nå mitt syn.Dette ikke ment som kritikk, men kanskje nyttige synspunkter på fremtidig mulig arbeidsfordeling på nettet. Og igjen - feilen i det foreliggende tilfelle er sikkert min egen, som ikke klarte å "selge" spørsmålene på en klarere måte.P.S. Kopierer gjerne innlegget over i Brukerforumet, dersom dere fortsatt mener det hører hjemme der, men egentlig betyr det vel ikke så mye, dersom de fleste "brukere" leser begge fora, uansett-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har fram til det seinste vore inn og sett på teknisk forum og kjeldeforumet mange gonger for dagen, med tanke på at det kan vera nokon som treng hjelp med noko. Men kjeldeforumet er no så fylt opp med spørsmål som det ikkje er rimeleg at dei som arbieder i DA skal svara på at eg eignetleg har gjeve opp. Sleksgranskarane har overteke kjeldeforumet. Det er heilt tilfeldig om eg les det eller ikkje, og sjølsagt like tilfeldig om nokon får svar frå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.