Gå til innhold
Arkivverket

[#1774] Nok en gang om bergenske geseller...


Gjest Oystein Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oystein Stiansen

Heisan!Jeg har lest innlegg 1041 om bergenske geseller, men jeg har et spoersmaal i en litt annen retning.En av mine aner, Christian Hanneman Spohn/Spahn (og hans far, Johan Christian Spahn) var geseller paa Tyskebryggen i Bergen. Jeg finner tittelen "Gesell" brukt flere ganger.Christian Hanneman Spohn havnet tilslutt som slave paa Bergenhus Festning paa grunn av "Utroskab mod sin Huusbonde". (Foroevrig en spennede dom).Men - mitt spoersmaal er: Kunne hvem som helst kalle seg gesell? Jeg kan nemlig hverken finne Johann Christian Spohn eller Christian Hanneman Spohn som oppfoert i Digitalarkivets lister over bergenske geseller. Har sjekket litt andre kilder paa biblioteket i Bergen (Koren's bok), men det var ingen napp der heller.Saa jeg har aner som kaller seg geseller uten aa vaere registrert som dette. Og naar tittelen opptrer i saa offisielle dokumenter som domsavsigelser, boer jo mannen ha rett til aa bruke tittelen! Hvor kan jeg i saa fall finne denne informasjonen? Paa Statsarkivet i Bergen?mvh Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ordet gesell ble nok brukt i Bergen også utenfor Tyskebryggen, og defineres hos Salmonsen som "øverste regnskapskyndige arbeidsformann" hos fiskeeksportører, på Bryggen og hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Øystein: Christian Hanneman Spohn sin "spennede dom" er det noen mulighet for å kunne få vite hva den gikk ut på. Christian er 5 tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I "Historisk leksikon" er det angitt tre ulike betydninger av ordet gesell i norsk. AV disse kan kanskje to være aktuelle i Bergen. Det er: Håndverkssvenn Regnskapskyndig arbeidsformann hos en brygge-kjøpmann Kan det tenkes at Stiansens aner var geseller i betydningen håndverkere og derfor ikke finnes i de tyske kildene som gesell-databasen er basert på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Yngve: Saa det mao finnes ingen "autorisering" av bruk av denne tittelen? (eks. innskriving i laug e.l.)Knut: Spennende mulighet. Det kan godt vaere at "min" gesell var haandverkersvenn. Men i dommen er hans arbeidsgiver navngitt (tror han het Kjoepmann Brochmann), og det skulle jo tyde paa at han faktisk virket som regnskapsfoerer og ikke haandverkersvenn. Og siden han ble doemt for "Okonomisk Utrodskab" mot denne kjoepmannen, er det kanskje naturlig at han var regnskapsfoerer? (da er det tross alt lettere aa bedrive slik okonomisk utroskap....)Solfrid: Jeg har funnet dommen paa Statsarkivet i Bergen. I sommer transkriberte jeg nesten hele dommen (fra haandskrift til maskin), men det mangler fremdeles noen smaa huller. Jeg har dommen hjemme i Norge, og jeg skal sende deg en kopi av den hvis du vil. Men da maa du smoere deg med litt taalmodighet - jeg kommer til aa vaere i utlandet frem til hoesten...Jeg skrev foresten en lengre mail til deg om akkurat dette temaet til en adresse du hadde hos vegvesenet (stemmer det?), for vi har hatt kontakt om familien Spohn/Spahn tidligere.(Du kan alltids maile meg paa oysteinstiansen@hotmail.com)mvh Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har eit tilsvarande problem på slutten av 1700-talet med min stamfar Hytthe(n). Han finst ikkje på listene som DA har nytta, men er oppført som vekselvis gesell/daglønner i kyrkjebøkene og folketellinga. Han arbeidde heilt sikkert på Bryggen - og fadrane til borna er rike kjøpmenn der, m.a. Solrider.Eg har lese i ei bok ein gong at der vart noko ugreie med bruken av gesellar. Nokre kjøpmenn henta visst inn "ufaglærte" eller noko slikt til desse jobbane. Det førte til strid mellom kjøpmennene, etter det eg minnest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Ok, nå ser vi jo sammenhengen bedre, ved hjelp av debatt 9613: han var utro mot sin husbonde, ble dømt (av Kontorretten) og ble avskjediget med utbetaling av sine økonomiske rettigheter, uten å ha fått avlegge eksamen.Ellers: nei, hvem som helst kunne ikke kalle seg gesell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Skal ikke uttale meg om hva som tidligere lå i begrepet gesell, men så seint som i 1970-årene i Bergen, ble gesell brukt om en abeidsformann på tørrfiskhusene. Han var den som ledet, organiserte og deltok i det daglige arbeidet med tørrfisken. Han hadde ikke noe kontorarbeid utover å rapportere til eierne om hva som foregikk på huset.På østlandet kjenner jeg begrepet gesell nærmest som ensbetydende med kjeltring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Gesell anvendes den dag i dag i Lofoten, bl a i et firma som eksporterer tørrfisk, ifølge en lengre artikkel i en dagsavis for et par-tre uker siden (Aftenposten eller DN).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.