Gå til innhold
Arkivverket

[#1776] 1875 tellinga for Enebakk


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Det er kjempefint at 1875 tellinga for Enebakk nå er tilgjengelig i Digitalarkivet! Dessverre ser det ut til at det bare er halve bygda som er kommet med; det som i dag heter Ytre Enebakk mangler. Ved tellinga i 1865 het den delen av bygda Ytterbygdens Skoledistrikt, Vestbyes Sogn. I 1900 står det bare Enebakk, men det er 5 tellingskretser. Den 5. er Ytre Enebakk. I 1875 tellinga er bare 4 kretser tatt med, eller distriktsnr. som det het da. Kan noe gjøres for at hele 1875 tellinga for Enebakk blir tilgjengelig? Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Databasene bygd på 1875-tellingene for prestegjeld i Akershus er kommet oss i hende fra KROA DIS Oslo/Akershus, ved Vidar Holum, e-post: holum@online.no. Vi er ikke kjent med planene for videre registreringsarbeid for 1875-tellingen, men spørsmålet må kunne tas opp med KROA DIS Oslo/Akershus, som gledelig nok er blitt en av de større leverandørene av filer til DP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hanne Johnsrud

Jeg fikk følgende svar på spørsmål vedrørende 1875-tellingen for Enebakk til Vidar Holum i KROA DIS Oslo/Akershus :Hei Vi er oppmerksomme på at det mangler en krets, og det står i merknadene på Kroa siden på Digitalpensjonatet:"Databasen over folketellingen for Enebakk 1875 er ikke komplett, det mangler det noen gårder pga vanskelige kilder, men de arbeider med saken og databasen vil bli oppdatert etterhvert."Vi er i gang med å se om vi kan lokalisere grunnlaget og se om det er registrbart. Når det er klart kommer vi tilbake med ønske om å få hjelp til å registere kilden. Så fortvil ikke der skal snart få noe å gjøre alle dere som er villige til å ta i et tak.Hilsen Vidar Holum KROA Dis-Oslo/AkershusHanne Johnsrud Rælingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Morten J. Rasch

Har registrert på DIS sine hjemmesider at 'resten' av 1875 tellingen for Enebakk er oversendt Digitalarkivet for utleggelse.Er det mulig å si noe om tidspunkt? Hilsen Morten J. Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Det stemmer at vi har mottatt en oppdatering av 1875 Enebakk. Den er på et slikt format at vi ikke får lagt den ut uten hjelp av Jan Oldervoll og han er noe opptatt for tiden som dere sikkert har lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei OBS ny epostadresse til meg: mail@holum.net Er ikke inderst lengre hos Online.Ellers jobber vi ufortrødent vidre i KROA med nye prosjekter.Håper at Jan snart for tid til oss.Ellers er adressen til KROA: kroa@oa.disnorge.noHilsen vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Etter det jeg forstår, så er resten av 1875-tellinga for Enebakk lagt ut på RHD sine sider. I alle fall finner jeg mye av det siste som ble registrert der. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Astrid Gran Skjæret

Siden dette ble tatt opp forrige gang, i oktober 2004, og jeg fortsatt ikke kan finne resten av 1875-tellinga for Enebakk,tillater jeg meg å spørre; Finnes noen plan for når vi får den komplette 1875-tellinga her i Digitalarkivet?Med vennlig hilsen Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Noen format vi mottar krever spesialtilpasninger for å kunne bli lagt ut i Digitalarkivets system. Istedet for at vi må løpe til Jan Oldervoll for hver eneste tilfelle, skal vi heller satse på å få laget et verktøy som gjør oss selvhjulpen. Det har dessverre ikke vært ressurser til å få laget et slikt verktøy nå, men det er håp til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Astrid Gran Skjæret

Kjære dere gode hjelpere i Digitalarkivet.I dag skulle jeg søke etter noe i 1875-tellinga for Enebakk. Hos dere var det fortsatt umulig å finne noe fra den delen av bygda som jeg hadde behov for å finne. Forsøkte meg så på RHD sidene og fant det jeg søkte etter, etter mye strev. Det er så mye lettere å søke hos dere, fordi dere har så mange flere valgmuligheter. Men hva hjelper det, når det jeg søker etter ikke finnes.Kan vi håpe at resten av Enebakk-tellinga for 1875 snart blir klar også i Digitalarkivet???Forventningsfull hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Nå er Enebakk-tellingen komplett og også jordbruksoppslysningene er lagt inn.Vi beklager at dette har tatt så lang tid. Nå ligger ihvertfall programvaren klar slik at det skal ikke ta lengre tid enn normalt å få lagt ut denne type databaser.Når vi ikke har databaser i kø, har vi en tidsfrist på to uker for å få ut en database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.