Gå til innhold
Arkivverket

[#1779] Ekteskapsøyve i Bergen stift 1717-1804


Gjest Geir K Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Jeg er ikke helt sikker på om disse spørsmålene jeg har kommet med tidligere (og fått utfyllende svar på) ,er innen for det som dere i SAB/DA skal svare på i kildeforum,men jeg prøver igjen så vet dere vel å gi beskjed.Det er for øvrig samme nøtt som sist.Og som jeg nå tror jeg nærmere meg svaret på takket være utfyllende svar på spørsmål ang. kildene til DA.Det gjelder ekteskapsløyve gift 16.4.1784. Ekteskap i forbudt ledd:Anders Monsen Øvre- Qvernnes Ous og Kari Johannisdatter Norvigen, Ous.Er det nevnt hvilket slektskap det er mellom de som har fått ekteskapsløyve ved dette giftemålet? Eller andre tillegsopplysninger.mvh.Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bevillingen sier at de "skal være hinanden udi 2det Leed beslegtede", men uten at det blir gitt nærmere beskrivelse av slektskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Frå 1717 og nokre tiår utover er det ofte nemnd i tingbøkene korleis slektskapet var mellom dei som hadde fått ekteskapsløyve. Om denne praksisen blei halden ved lag i 1784 veit eg ikkje, men det kan vere verdt aa sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Tusen takk til Yngve Nedrebø og Tore Nordvik for opplysningen og tips.I følge min teori skal Anders og Kari være søskenbarn, og det blir vel det samme som i andre ledd ,eller er det noe jeg overser ?Mvh.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.