Gå til innhold
Arkivverket

[#1785] familiestilling H.F.


Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Familiestilling H.F. hva betyr den forkortelsen? hva vil det si å være føderådskone på en plass der jeg ikke kan se slektskapet? hun underholdes av begge familier. Takk Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Utan at eg veit kva kjelde du snakkar om går eg ut frå at HF betyr husfader.Å vera føderådskone er ikkje avhengig av slektsskap. Føderåd vil vera ei plikt som vert pålagt den som overtek eit bruk (og i skjeldnare tilfelle ein plass), ei plikt til å brødfø den tidlegare brukaren og familien hans (kone og stundom mindreårige barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Det er folketellinga 1900 det er snakk om,beklager at jeg ikke skrev det. Jeg har nok også skrevet feil bokstaver, det skal være H.L. og det er familiestillingen til enken og føderådskona på plassen. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

med det samme kanskje jeg kan få svar på følgende også fra folketellinga 1900. fødested og trossamfunn hva står de bokstavene for? Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

med det samme kanskje jeg kan få svar på følgende også fra folketellinga 1900. fødested T og trossamfunn S -hva står de bokstavene for? Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

For det første; Aud Sissel spør om t og s. Dei kjem ikkje fram fordi ho skriv dei som <t> og <t>. I html er dette komandoar.T står for tellingsherredet, s for statskirken.HL er ikkje på lista, men eg trur du kan gå ut frå at det betyr husmoder losjerende.Elles er det lurt å sjå på lenka forkortingar på inngangsida til alle teljingane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.