Gå til innhold
Arkivverket

[#1786] Feltene Matrikkel og Merknad (gard) i 1865-telling


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

Hva betyr disse feltene?Jeg trodde "Matrikkel" skulle inneholde matrikkelnummeret, men for Vardal f.eks. er feltet blankt for samtlige registreringer (søk på "alle").Feltet "Merknad (gard)" inneholder et nummer fra 1 og oppover for noen gardsnavn. I Vardal kommune stemmer dette med matrikkelnummeret for nr. 1-3, men for høyere nummer blir det et avvik, og avviket øker med størrelsen på tallet. Kan det ha skjedd en forskyvning i databasen her?Jeg er ute etter å lokalisere noen husmannsplasser som er nevnt som "gårdsnavn" i 1865-tellinga, men som ikke er nevnt i 1886-matrikkelen, 1950-utkastet eller Olav Ryghs "Norske gårdsnavne". Hvis jeg hadde funnet matrikkelnr. de tilhørte ville dette vært til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan ikkje gje noko heilt presist svar; me har ikkje tilgnag til originalen. Men det eg kan sei er at det knapt har skjedd ei forskyving; merknad er tasta, ikkje generert. Det vil si at det er garantert eit tal som finst på originalskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Geir Thorud

Jeg har støtt på samme problem i nabo-prestegjeldet, Birid, i samme telling. Jeg sjekket noen tilfeldige nummer mot mikrofilm og nummerene som finnes i Merknad (gard) er matrikkelløpenummere, konsekvent. Ses også av at nummerene ofte har bokstaver etter tallene, f.eks. 91b. Ser for meg ut til å være en forskyvning.At nummerene ikke stemmer med dagens matrikkelnummer kommer av omlegningen i 1886/88, og evt senere endringer.Jeg sjekket alle prestegjeld i Oppland. Feilen finnes i 14 av dem, Vaage, Ringebo, samt alle med nr 525-529 og 534-580. I Hedmark finnes problemet i minst 10 prestegjeld, nr 411-421, men jeg har ikke sjekket de med høyere nummer. Har heller ikke sjekket byene i de to fylker.I nr 420 og 421 ser det ut til at noen matrikkel nummere har havnet under Matrikkel, og andre under Merknad (gård).Samme forskyvnings-problem i to tilfeldig valgte i Hordaland, 1218 Finaas og 1241 Fuse.Dvs at problemet finnes i mer enn halvparten av de ca 35 jeg har sjekket.Sorry, mere jobb ... før eller siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Skartsæterhagen

Siden Geir nå har påvist at dette er et problem for mange kommuner, håper jeg noen fra Digitalarkivet kan kan gi en tilbakemelding på om dette er en datateknisk sak som kan ordnes forholdsvis enkelt, eller om det er noe som må registreres (ev. registreres på nytt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg har sett på filene vi bruker for å lage databasene til 1865-tellingen og der er matrikkelnummeret konsekvent skrevet inn i Merknad (gard)-feltet. Det er, som Jan sier, en inntastingsfeil og ikke en teknisk feil. Det er for risikabelt å rokkere om på feltene/feltverdiene i en helautomatisk prosess. Vi vil måtte kontrollere dataene mot originalkilden før vi kan gjøre noen endringer, så det sier seg selv at dette vil kreve en god del ressurser. Jeg ser ikke at vi kan ta fatt på en slik jobb med de ressursene vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.