Gå til innhold
Arkivverket

[#1788] Kilder i emigrantarkivet


Gjest Rigmor Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Iversen

I jakten etter min bestefar Peder Kværum f. 1884, Lillehammer fant jeg i Digitalarkivet over emigranter over Kristiania havn år 1903 en Peder Jensen Kværum 18 år.Med hjemsted Vardal. Det står oppført BOK 21 A, SIDE 157. Er det noe jeg har tilgang til å se nærmere på? Videre står det oppført et IDnr:8371. Kan dette nummeret fortelle meg noe mer? I emigranter over Oslo 1911 fant jeg en Peder Nils. Kv`rum som var født 08.09.1884 på Lillehammer.Kan det være en Æ som er ment å skulle være i etternavnet? Kan noen også tipse meg om hvordan jeg ellers kan lete etter han. Jeg får bare negativt svar om jeg søker i folketellingene. Dette betyr mye for meg, men jeg er desverre grønn når det gjelder dette. Jeg er svært takknemlig for all hjelp. Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakon Skaugvoll

Hei ! Du er ikke den eneste som gjør den feilen å lete etter gårdsnavnet som familienavn i Digital- arkrivet. Mannens navn var Peder Jensen, og han var fra Kværum. Skriver du Peder i fornavn-rubrikken, og Jensen i etternavn-rubrikken, - eller utelater Jensen og i stedet skriver Kværum i gårdsnavn-rubrikken, så skulle du finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Tusen takk for at du viste interesse og svarte meg. Du er hittil den eneste. Jeg forsøkte å gjøre som du sa, men får likevel ikke napp. Finnes det flere tips og råd, tar jeg imot med den største takk. Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ja, ikke vet jeg hva Hakon mener med denne søkemuligheten. Jeg trodde først han hadde vært innom RHD/FT 1900, men jeg fant likevel ikke noen Peder (Jensen) Kværum der heller. Det er slett ikke lett å finne noe om ham, derfor har du vel heller ikke fått flere svar.Men det er noe annet jeg stusser på i ditt innlegg, Rigmor: emigranter over Kristiania, og at det står oppført noe om Bok... Hvor har du dette fra? Jeg har søkt under emigranter/protokoller og finner bare emigranter via Oslo 1867-1930 - ved Peder Jensen Kværum ingen merknad om noen bok... Nr. 8371 er et fortløpende nr. i emigrant-listen. Kv'rum kan sikkert stå for Kværum - jeg har selv opplevd i noen databaser at særtegn erstattet norske bokstaver. Navn kunne bli skrevet på ymse vis - men at den samme Peder en gang skulle hete Jensen og en gang Nilsen...? Dessverre har jeg heller ikke funnet ham i folketellingen 1900 - ei heller en Nils/Jens med etternavn/gård Kvær(n)um eller Kver(n)um, hverken i FT 1900 eller i 1865. Nå hendte det jo ofte at det ble oppgitt "fiktive" navn på fedre til "uekte" barn - det passer riktignok ikke helt til historien i ditt innlegg i forum 3, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Britt Frank, og takk for ditt svar. Jeg tok en utskrift fra Digitalarkivet den 20.01.2000, hvor det sto Emigranter over Kristiania havn. (denne finner jeg ikke lenger) Der sto det: 105057 Havn: Oslo - År: 1903 - IDnr:8371 - Kilde(bok/side): BOK 21 A SIDE 157 - Fornavn 1: PEDER - Fornavn 2: JENSEN - Gardsnavn: KVÆRUM - Kjønn: M - Alder: 18 - Reisedato: 29051903 - Frakt: 285.50 - Yrke: ARBEIDER - Sivilstand: U - Hjemsted: VARDAL - Nasjon: NORGE - Merknad: 930 - Bestemmelsessted: MONTANA - Linje: MONTEBELLO. Bedre fortjeneste. Når jeg søker på det samme nå, så får jeg opp som første nummer 141990 og det som tidligere sto som IDnr 8371, står nå som kun som nr. Bok 21 Side 157 står ikke der lenger. Jeg har fårr vite at det er 2 gårder i Søndre Land med navn KVERUM.(Uten Æ) Jeg forsøkte å lete der også, men finner ikke min Peder. Det var endel andre navn som ikke hadde noe med Peder å gjøre. Når det gjelder denne PEDER NILS.KV`RUM, født 08.09.1884 med bopel på LILLEHAMMER som reiste i 1911 til Minneapolis, så var det kanskje han jeg stusset mest på om det kunne være i og med at min mor ble født den 21.10.1910,og at det i hennes dåpspapirer står at han var født 1 1884 på Lillehammer, men han kan jo selvfølgelig ha reist til Amerika i 1903 også.(Men da sto det jo Jensen) Forstå det den som kan. Dette er veldig interressant og jeg ønsker så inderlig i å lykkes. Det er bare så rart at jeg ikke finner ham i noen folketellinger fra 1900. Det sto forøvrig også i samme side jeg skrev ut den 20.01.2000 en Hans Jensen Kværum som reiste den 01.08.1902, 19 år gml (broren?) Med samme hjemsted og samme bestemmelsessted. På han sto det nummer 163387 - IDnr:7441 - BOK 20 B. Jeg prøvde å søke på ham også i folketellingen, men uten hell der også. Kan du komme på noe mer, så tar jeg imot med åpne armer all informasjon. Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hans Kverum tror jeg du finner på Ringebu. Søker du på Kverum/Kværum som etternavn (ikke gårdsnavn)i 1900-tellinga får du opp ca. 20 personer.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Tusen takk for svar fra deg! Jeg har søkt på begge mulighetene du nevner, men finner likevel ikke min bestefar Peder født 1884, Lillehammer. Jeg syns det er så merkelig. Merkelig er det også at de jeg har funnet som emigranter fra Kristiania/Oslo hhv. 1903 og 1911, med navn/bopel ikke kan finnes igjen i folketellinger for1900, kirkebøker etc. Jeg står med åpne armer og sinn om du har flere tips til meg. Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Han personen du finner i emigrantprotokollen f.8/9.1884, er født i Vardal i følge kirkeboken sønn av Jens Hansen Snuggerud, jeg finner på samme sted (Gjøvik og Totens slektshistorielag: http://www.slektshistorielaget.com ) en Peder Jensen Kværum som utvandret i 1903. Mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

HEI Erlend og tusen takk for svar fra deg. I fare for å kanskje virke veldig dum nå, så klarer ikke jeg å finne det du skriver. Kan du ta deg bryet med å fortelle meg hvordan jeg skal gjøre det? Mange tusen takk og vennlig hilsen fra Rigmor Iversen i Drøbak hvor sola skinner i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Det er meg igjen. Jeg fant det du skrev, men jeg stusser over en ting og det er at navnet Kværum - Kv`rum ikke finnes. Fødselsdatoen stemmer jo med det som sto i emigrasjonspapirene, men der sto det at han var fra Lillehammer. Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei Jeg ser at Heljar har skrevet på din etterlysning på slektshistorielaget at han du leter etter muligens ikke er han som er født i Vardal. Der for burde du kjekke kirkeboken i Lillehammer. På riksarkivet så finner du microfisch av kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.