Gå til innhold
Arkivverket

[#1789] Forandring av en ukorrekt opplysninger i folketell


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Min bestefar, Teodor Olausen ble født i Vardal ved Gjøvik 31/12 - 1873. I folketellingen for 1900 er han bosatt i Stjørdal, men hans fødested er feilaktig oppgitt som Værdal. Hvordan kan jeg få rettet opp dette?Jeg vet det ikke er tilstrekkelig å si at jeg husker min bestefar, og han snakket umiskjennelig totendialekt. Jeg har imidlertid konkrete bevis i form av utskrifter fra kirkebøker (dåp) og folketelling for Vardal for 1875. Dette er lagt ut på nettet gjennom Gjøvik og Toten slektshistorielag. Hva gjør jeg?Jeg er takknemlig for svar.Astrid Ryen, Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I prinsippet spelar det ingen rolle kvar bestefar din var fødd; i våre databaser skal det stå som står i originalkjelda; listene manntallsføraren skreiv. OM han skreiv feil, eller fekk feil opplysningar, er det likevel det han førte inn me skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for svaret. Jeg må vel leve med det, skjønt jeg er skuffet. Er det ikke mulig å tilføye noe i en parentes? Jeg skal ikke mase mer om dette, men jeg sender tross alt de belegg jeg har.Hilsen Astrid Ryen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

I dette tilfellet har eg ein sterk mistanke om at det kan vere feil avskrift; sit du og registrerer folk i Trøndelag, vil du ha svært lett for å tru at der står Værdal - men eg er redd resultatet blir det same uansett, sidan det er så ressurskrevjande å kontrollere/rette enkeltopplysingar. Du får leve i håpet på at rette vedkomande ein gong i tida blir så rik at det kan bli råd å lese ein ny korrektur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Forvekslingen Vardal/Verdal er åpenbar. Jeg oppdaget feilen fo to år siden da jeg fikk internett. Jeg har ikke tenkt å gå videre med saken i dette forum. Jan Oldervoll ga et klart svar: man forandrer ikke på noe som helst som står i folketellingene uansett hvor feilen ligger. Dermed antar jeg at man heller aldri har gjort det.Astrid Ryen, Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.