Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rolf Steinar Bergli

[#1797] Finner ikke Gauviga, Lyngdal (V-A) i 1801

Recommended Posts

Gjest Rolf Steinar Bergli

Jeg finner ikke gården Gauvik/Gauviga (Gnr 123) i Lyngdal i folketellinga 1801. Vet noen grunnen til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har dessverre ikke noe godt svar, jeg finner heller ikke noe som ligner på Gauvigen/Gubbevig. Men databasen for Lyngdal har 1576 menn og 1788 kvinner, og det er identisk med den offisielle statistikken, slik at alt skulle tyde på at alle personer fra originallistene er kommet med i databasen. Vi vet at noen gardsnavn kan være "forvansket" ved edb-registreringen, men jeg finner heller ikke noe ved å bla fra navnene på gardene i samme område.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hakon Skaugvoll

Oddleif Lian skriver om Gauviga gnr. 123 på side 586 ff. i Lyngdal I Vestre del Gard og folk 1981 Jeg tror ikke de skrev Gauviga i 1801. Du må prøve alle de skrivemåter din fantasi kan oppvise. -- Teksten til et fotografi sier at personene som er avbildet er Gauvik. Jeg tror de i 1801 heller skrev Gauvig, eller Gauvigen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hakon Skaugvoll

Jeg har sett gjennom folketellingen for 1801 men finner ikke noe på Gauviga. Det som ligner mest er Gouxaas (24) og kanskje Guse (221) kan være inne i bildet. Oddleif Lian nevner at navnet kan ha noe med Gaupa - et gammelt elvenavn, Gaulen, eller Gaupåsen vest for husene på gården. Kan jeg hjelpe med å finne noe i bygdeboka så si fra til hkskaugv@online.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rolf Steinar Bergli

Takker for tilbudet, men jeg har bøkene selv. Bør nok kikke litt nærmere etter der for å bli litt mer kjent med stedsnavn. Har lett etter navnene (nedenfor) over alt i 1801-tellinga men finner de ikke. Lurer nesten på om dette er noe "tellerene" har glemt?Navnet har nok vært Gubbevig på 1800-tallet. Fant nemlig følgende gift i 13.11.1800: Rejer Jacobs. Gubbevig Ingebor AanensD Høyland i Hægebostad SognEt større mysterium er hvor sønnen Jakob Reiersen og Anne Elisabet Jonsdatter ble gift. I Lyngdalsboka står det 1838, men jeg har lett i kirkebøkene for Lyngdal (+klokkerbok), Kvinesdal, Valle, Hægebostad/Kvinesdal og Herad uten å finne giftermålet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddleif Lian

Gauviga mangler også i "originalen" av folketellinga 1801. Forklaringen er antagelig at gården var midlertidig ubebodd på tellingstidspunktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Olav Egner

Et skudd i blinde. Skattematrikkelen av 1838 angir daværende og i enkelte tilfeller også enda eldre skrivemåte for det vi i dag kaller bruksenheter, men husmansplasser blir etter hva jeg forstår ikke nevnt. Det er mulig at Gauvika er nevnt i denne kilden, men jeg kan ta feil. mvh Arne E.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×