Gå til innhold
Arkivverket

[#1803] merknader, fadre i Nykirken


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Hva viser navnene som ofte er oppført under merknader i databasen med fadre for døpte i Nykirken til? For eksempel når Jon Kiempe står oppført under merknader på post 4108. Er det snakk om ekstra fadre, presten, eller annen slekt?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er nok snakk om en ekstra fadder, men dette er Skrolsvik bedre egnet til å svare på ettersom det er han som har registrert kilden. Send han en e-post: terje.emil.skrolsvik@kbank.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det er snakk om 6. fadder. Jeg har foreløpig ikke utvidet til dette, men det ser ut til at jeg er nødt til det. Men det blir med 6. fadder. Ikke 7.Den vil komme sammen med andre meldinger/notater av presten. Så jeg skal innføre 6. fadder fra NU. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Betyr det at det mangler faddere for enkelte av dåpene som er registrert hittil? Hvor mange faddere var det egentlig i dåper i Bergen?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I Christian VIs lov slås det i 2. bok, 5. kapittel fast at De skal være Vidnisbyrd og Faddere til Daaben, som ere ærlige og uberygtede Folk; Dog maa dertil ej fleere bedis, end fem af Mands og Qvindis Personer tilsammen. Det vanlige er da også fem faddere. Når ble denne lovparagrafen endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til orientering er allt registrert. Det vil si de første 5 faddere er registrert med kolonne for fornavn og etternavn. Den sjette event. syvende fadder, er registrert under merknader. Så det skal ikke mangle noe. I går ettermiddag , endret jeg min egen fil til å inneholde sjette fadder. Og deretter en merknadskolonne. Det har , for enkelte , vert notert syvende fadder (heller sjeldent).Disse har jeg notert med to navn under sjette fadder. Det blir for tungvint å opperere med syvende og åttende fadder. De som jeg, sålangt har sett med 7 - 8 faddere, er 2 - 3 stykker. Folk fra omegnen som døper sine barn i NK. De andre har holdt seg til 5 event. 6 faddere. Jeg skal sende over den "reviderte " filen i neste uke.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

En liten tanke som datt ned: Hvis det særlig er folk fra distriktet som har mange faddere, kan det kanskje være snakk om hjemmedøpte barn? Fadder nr. 6, 7 og 8 kan da kanskje være vitner ved hjemmedåpen? Som nevnt i mitt forrige innlegg, mener jeg det ikke var tillatt å ha mer enn 5 faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når vi kommer ut til 1820-årene, kunne det i Tyskerkirken i Bergen være så mye som 7 eller 8 faddere ved dåpen. Jf Rudolph C D Hasselmans barnebok, som er publisert som kildetekst på Norsk slektshistorisk forenings webside forrige uke, under Innvandrerarkivet. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Det er ikke her snakk om hjemmedøperen? De står ofte oppført under merknader, og var slett ikke alltid Presten, men en annen person som var tilstede i huset ved fødselen for eks. jordmoren.ASN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

5-6-7 faddere eller flere er jo en diskusjon. Den får de lærde "strides om."Jeg for min del bruker denne databasen ofte. Den er et meget bra verktøy til å finne fram til spesielt kvinner og slektsforhold som det har vært vanskelig å se sammenheng i p.g.a både manglende registrering av mødrene ved dåp i NK og manglende kirkebøker før 1700. Takk for et meget godt gjennomført og tidkrevende stykke arbeid til glede for mange. Venter spent på fadderne før 1675. Med vennlig hilsen Greta S. O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.