Gå til innhold
Arkivverket

[#1805] Siste nytt om Emigrantreg. Kristiania?


Gjest Jan Habberstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Habberstad

Hvordan ligger det an med framdriften for emig. Kristiania nå? Er fortsatt bøkene 5a, 7a, 9-10, 12b-14, 16, 17b samt 22-23 til registrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Habberstad

Jeg har vært inne og søkt på de aktuelle årstallene som hevdes å være ikke registrert under Dokumentasjon.For flere av disse var der allikevel lagt inn data.Men der gikk ikke an å søke på "inneholder", bare "begynner med". Why not?Hvorfor kan dere da ikke endre Status når det gjelder Emigrasjon fra kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T.Solhaug

Har brukt emigrantprotokollene fra Oslo en del. Ser nå at em.prot fra Kristiania etterhv. blir lagt ut på Digitalarkivet(tilgj. på lenke fra DIS Norge) for samme tidsrom, hva er forskjellen, eller hva er vitsen ?Er det slik å forstå at de bøkene som er oppgitt som manglende (Oslo), er under registrering og ikk er tapt for alltid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er ikke en "lovlig" inngang. Den er fra de gamle sidene. Vi får legge inn en melding der.Uansett så finner dere dokumentasjonen til Oslo-databasen hvis dere følger lenken "Dokumentasjon" på databasesiden. Den er nå forsøkt oppdatert, men jeg mangler litt opplysninger for noen av protokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg så at det var en gammel lenke som DIS hadde liggende, men det var jo en 'pen' side :-)Jeg har nå sett på den oppdaterte Dokumentasjonen og er enig i at det godt kan presiseres hva mangler betyr. Skriv enten ... ikke registrert, eller ... er forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T.Solhaug

Dette var jo oppklarende ! Hva er vitsen med å ha to utgaver emigrantprotokoller som dekker samme tidsrom for samme havn (oslo og Kristiania er da vitterlig samme by/havn) Man ser jo at protokolloppsettet ikke er likt, men dog....... Er jeg helt på jordet, er det slik at den ene av disse skal bort.? Jeg har brukt prot. for Oslo nokså mye, med godt resultat. Men når prot. ikke er komplett,blir det ofte irriterende huller i informasjonen. Er det noen som vet når man tar sikte på å ha prot. kompl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Problemet er nok lenkene hos DIS.Så vidt jeg kan se har DA bare en fil for Oslo 1867-1930 med ca 260000 poster.Den som hos DIS heter Kristiania 1874-1927 peker også til DA (.../dnu/oslomig..) på en fil med ca 181000 poster.Min tolkning er at dette er en gammel fil som DA ikke lengre referer til dvs at den er inkludert i den større Oslo-filen.DA får komplettere den tolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg har nå vært inne og sett på DIS sine lenker til emigrasjonsmaterialet hos DA, flere av lenkene er utdaterte.I forbindelse med 175-års jubileet for norsk utvandring til USA i fjor 4. juli, la vi ut en god del emigrantmateriale, samtidig som allerede eksisterende lenker ble erstattet med nye, større og bedre databaser. Emigrantlenkene DIS viser til er de gamle databasene.Jeg vil derfor anbefale brukere å gå inn i emgrantmaterialet via DA's hovedside: http://digitalarkivet.uib.no Fra hovedsiden vil en få presentert de siste nyhetene og lenken "Dei siste 100" gir en god oversikt over nye databaser i både Digitalarkivet og Digitalpensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.