Gå til innhold
Arkivverket

[#1817] Folketellingen 1865 - Hyllestad prestegjeld, Sogn.


Gjest Sigvar Jan Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigvar Jan Næss

Jeg har gransket hvem som har vært brukere av gårdene som har navn Nes (Næss) i Bø sokn, Hyllestad pr.gj. I folketellingen 1865 står disse tre gårdene, som har navnene Ytre Nes, Hågjen og Hola, oppført under Øen sokn. Brukerne på denne tiden er henholdsvis Johannes Anfinnson, Hans Andersson og Rasmus Iverson. Disse tre brukene tilhører Bø sokn og ikke Øen sokn som det fremgår av databasene til Arkivet i Sogn og Fjordane. Ved henvendelse hit får jeg som svar at dette er riktig, men at dette er materiale de har fått fra Statsarkivet i Bergen. Er det grunnlagsmaterialet som er feil, eller er dette feil som er oppstått ved overføringen til Digitalarkivet? Grunnen til forvekslingen er nok at det også i Øen sokn finnes en gård med navnet Nes (Næss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur ikkje det kan vera aktuelt at desse er registrert feil; hos oss ligg dei inne i Øen, og med rett sidetal. Om dette betyr om dei verkeleg høyrde til øen skal ikkje eg ha sagt, men dei er i alle høve registrert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Jeg aner ikke hva som har skjedd, men sitter her med kopi av originallistene for 1865-tellingen for Hyllestad.Sigvar Jan Næss har (dessverre?) helt rett. Brukene han nevner ligger i følge FT-listene i "Aafjordalens Skoledistrikt Bøe Sogn Hyllestads Præstegjeld."I DA står sidetallet 118, det korrekte skal være 162. Side 118 derimot dekker ganske riktig Øens sokn.Er det mulig at overskiriftene kan ha endret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ikkje etter at me har fått dei i hende. Inge: Kan du ta ein sjekk på Hyllestad og sjå om det er meir som er feil? Takk til Sigvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Da var det slutt på dagen -og jeg fikk ikke sett gjennom HELE 1865 for Hyllestad, men det er åpenbart at det er flere feil her.Alle gårder etter dem som virkelig står på side 119 har fått samme overskrift -frem til gården Øn som i listene står på side 171 (i DA står det 119). I originalistene er det forresten lakune mellomm s. 125 og 145.Men det er feil FØR dette også. Gården Snilden står oppført med side 89 i DA, det riktige er s.112. Gårdene før har sannsynligvis samme feilen tilbake til virkelig side 89. Fikk ikke tid til å sjekke dette.Dette er selvsagt ikke noen "farlig" feil -gårdsnavn, nummer og brukere er riktig -men det kunne vært interessant å høre en teori om hvordan dette har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.