Gå til innhold
Arkivverket

[#1826] Hvor er soldater registrert?


Gjest Tore Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Næss

I 1801 tellingen for Lier finner jeg Birte Ellevsdtr med barn og som sivilstand er det oppgitt 'gift med gevorben (vervet) soldat'. Hennes mann iflg kirkeboken er Jacob Helgesen, men han finner jeg ikke uten videre i tellingen. Ble soldater registrert der de oppholdt seg? Kan jeg gå ut ifra at han er i live siden det ikke står at hun er enke? Hvor kan jeg lete etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Reskriptet til 1801-tellingen er å finne under http://digitalarkivet.no/1801historie/. Ifølge reskriptet skulle hver person regnes til det hus hvor han sov, og da må vi tro at den gevorbne skulle telles på det stedet hvor han oppholdt seg. Men min erfaring fra 1801-tellingen i Bergen er at mange av soldatene som oppholdt seg i Bergen i februar 1801, og som gikk til nattverd i btens kirker rundt tellingsdatoen 1. februar, likevel IKKE er med i tellingen. Man kan tenke seg at det på tross av ordlyden i reskriptet har vært uklart for mange om de vervede soldatene var telt sammen med sin familie på hjemstedet eller ikke.Siden Birte Ellevsdatter ikke er omtalt som enke vil jeg tro at hun regnte med at mannen var i live ved tellingen. Dersom ekteparet fikk barn etter 1801 skulle vi kunne regne med at han var i live, fikk de ikke barn etter tellingen kan det selvsagt spørres om han var i live. De vervede hadde normalt ganske lange kontraktsperioder. Jeg vil tro at det var mest sannsynlig mannen var gevorben i Kristiania, og da kunne man forsøke å sjekke de militære rullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.