Gå til innhold
Arkivverket

[#1844] Landsomfattende søk??


Gjest Jan Habberstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Habberstad

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal søke landsomfattende i FT 1900 - forklaringen er forvirrende.Borghild Marie Hansen Langseth født 22.4.1884 utvandret 30/3-1907. Så hun bør finnes et eller annet sted i Norge i FT 1900? Søk på gårdsnavn fører ikke fram. Det er tungvint å søke på alle kommuner i Norge etter alle som heter Borghild.Landsomfattende søk etter en person med to fornavn- og etternavn Hansen. Hvordan??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Det er bare å prøve seg frem. Fornavn begynner på "bor", "mari" o.l., kombinert med etternavn begynner på "hans", "langs" osv. Klikk ut alle tenkelige (og i andre omgang utenkelige) varianter i stavemåte.Hvor emigrerte hun fra? Du får ikke oppgitt noe fødested i den forbindelse? Overnevnte kombinert med fødested begynner med/inneholder kan snevre inn søket masse. Bruk fantasien. Det er uendelig mange kombinasjoner her...Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Prøv Langseth som etternamn, då skal du òg få opp Hansen Langseth - om det var det ho skreiv seg for i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg er klar over at dette er å banne i kjerka, men når det gjelder landsomfattende søk bruker jeg (og mange andre) RHD (http://draug.rhd.isv.uit/rhd/). Det tok meg 10 - 15 sekunder å få fram 3 stk. Borghild Marie Hansen, hvorav en er født i 1884. I 1900 er hun bosatt i Wahls Gade 8 i Kristiania, hvor hun "hjælper i huset". Fødested oppgis å være Kristiania. Håper dette er den rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sjekka litt - og det ser ikkje ut til å vere henne. For ho dreg òg mot vest (frå same adressa som ho bur på i 1900), men hausten 1906. Båe to er innførde i emi-prot. med fødselsdato, men dei datoane er ulike, så det er nok to forskjellige personar. Den første har dessutan fått ein prepaid-billett, den andre ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! På Ellisislandrecords.org fant jeg immigrasjonen til Borghild. Hun er der oppført som Borghild Langseth, skulle til sin brother-in-law i Chicago Ill. og 22 år og 11 mnd. Hun er der oppført som født i Christiania. (Svogeren het fresten Johnston (eller noe i den retning). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.