Gå til innhold
Arkivverket

[#1852] Emigrantprotokoller


Gjest Kjell Eidet
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Eidet

Har lenge søkt etter emigrantene, søstrene Thora, Alma og Dagmar Tesdal. Fant dem omsider på Ellis Island-arkivene som nå er tilgjengelige på Internett.Thora ankom NY fra Kristiania den 14.juli 1908, sammen med sin søster Alma. Dagmar ankom NY fra Bergen den 7. des. 1914. Men jeg klarer ikke å finne noen av dem blant DA's emigrantprotokoller. Er det meg som ikke er god nok til å lete, eller mangler disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Habberstad

Ellis IslandJeg fant betydelig flere immigranter med samme etternavn (Langseth) til Ellis Island enn i emigrasjonsprotokollene fra ulike havner i Norge.Men jeg fant bare fra og med 1900 - ikke fra da Ellis Island åpnet. Er ikke disse klare ennå?Ble alle reisende fra Norge innført i emigrasjonsprotokollene, eller reiste små barn anonymt sammen med foreldrene?Noen som har erfaringer med at folk "skiftet navn" under veis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Søstrene (var fler) var døtre av Torger Reiersen Tesdal født 1853 i Litledalen, Tesdal, Etne, Hordaland og Adolfine Mortensdtr født 1852 i Kristiansand. De var født i Stavanger og bodde i Stavanger ved folketellingen 1900. Faren var furér.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner søstrene Thora og Alena (!) Thesdal som emigranter fra Kristiansand 3.mai 1908.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er dei, men kor du har det frå at dei reiste 3. mai, veit eg ikkje. I prot. står det 3. juli - og då dro dei med "C.F. Tietgen" til DFDS som, iflg. Solem & Co, kom til NY 14. juli. Protokollen syner òg at dei budde i Porsgrunn på den tida:77016 Kristiansand 776 1908 Juli 03 0307 Thora Thesdal f ug Far: Furer 1890 Porsgrund USA For at tjene mer Ja Thingv.77017 Kristiansand 777 1908 Juli 03 0307 Alena Thesdal f ug Far: Furer 1893 Porsgrund USA For at tjene mer Ja Thingv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du vil kunne finne at Alma må vært hjemme en tur. Det ser du bl.a. av responsen på søk i databasen for Ellis Island. Du finner henne også igjen i emigrantprotokollen for Kristiansand i 1913. Da under navnet Alma Tisdal. Ellers har familien tydelig flyttet til Porsgrunn/Eidanger-orådet en gang etter 1900 (og før 1908). Ved ankomst til Ellis Island i 1914 oppgir søsteren Dagmar Skien som bosted i Norge. Med det som utgangspunkt er jeg derfor mest tilbøyelig til å tro at du vil finne henne i listene for Kristiania fra 1914 (som ennå ikke er lagt ut i DA).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Bjørn Davidsen! 3 mai var et "slip-of-mind". 3 juli er selvsagt det riktige!Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Hjertelig takk til dere som har bidratt til oppklaring! Jeg burde vel ha tenkt på at navn kan skrives på forskjellige måter, men det var det altså dere som tenkte på... Igjen hjertelig takk!Til Bjørn Davidsen: Du skriver: "I prot. står det 3. juli - og då dro dei med "C.F. Tietgen" til DFDS som, iflg. Solem & Co, kom til NY 14. juli." Hvilken kilde er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Takk for tips om Nyttige lenker. Her kan man jo finne skipsruter for svært mange år (men dog ikke passasjerlister annet enn for noe eldre tidsrom, så vidt jeg kan se).Takker igjen for hjelp og nyttige tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.