Gå til innhold
Arkivverket

[#1857] Feil i folketellingen av 1801?


Gjest Arne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Halvorsen

Jeg får ikke fred i sjelen før jeg har hatt fått klarhet i om min tipp-tipp-tippoldefar het Syver Thoresen eller Syver Persen. Jeg noterte selv i min tid etternavnet Thoresen, mens den datafiserte utgaven operer med Persen. Det dreier seg om husmannen i 1801 på Giæringen plass, Lunner sogn, Jevnager prestegjeld, Christians amt. Hvem har rett? I håp om svar Arne Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Erik Aas

Kanskje det finnes papirkopi av originalene fra 1801-tellingene på statsarkivet i Trondheim ?.I hvert fall finnes det papirkopi av originalene fra tellingene, fra hele landet, i lesesalen på Riksarkivet.Det må heller ikke utelukkes at den som foretok tellingene i 1801, også gjorde feil, selv om dette ikke forekom så hyppig som det er feilregistreringer på digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Originalen blir registrert slik den foreligger - med alle feil. Det er det svar jeg har fått fra digitalarkivet i en lignende sak.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Det står Torsen.Jeg skjønner godt at dette ble registrert som Persen, ettersom man ved det første øyekast leser Persen.Ser man nærmere etter, og sammenlikner bokstavene med andre navn, ser man at det står Torsen. T likner på P, og o ser ut som en e. Dessuten liggerer toppen av T'en på skillestreken til forrige familie.Når jeg først er innpå: Jeg har aldri ment at Digitalarkivet skal gå inn å rette på feil som registratorene begikk for 200 år siden. Da er det heller en ide å lage et ekstra kommentarfelt ved siden av. En annen ting er at jeg synes at navn burde ha blitt standardisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Myhre

når det gjelder 1801 har jeg før påpekt feil i Digitalarkivet som det ville være enkelt å rette opp, bytte ut en bokstav i gardsnavnet, Man kan spørre seg om det i det hele tatt er lest korrektur på 1801 tellinga. Feil i originalen vil naturlig vil følge med i den digitale versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hva mener du med feil i originalen? Det var ingen standardisert skrivemåte for navn på den tiden. Det er viktig at kilder blir lagt ut på nettet slik de er - å søke i FT1801 skal ikke være som å slå opp i dagens telefonkatalog. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er lese forholdsvis grundig korrektur på 1801-teljinga. Og som det er påeikt mange gonger er det forholdsvis arbiedskrevjande å retta feil; me kan berre gjera det ved å gå til originalen og sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Hans Myhre

Det kan ikke være hverken tidkrevende eller arbeidskrevende å bytte ut 1 "en" bokstav. Se bare på gaarden Wolden på Gran i Christians Amt (Oppland). Det har ikke eksistert noen gaard der med navnet Wolden. Garden heter Molden. Men, men, det er visst ikke mulig å rette opp dette. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge uttalelse fra Oldervoll i diskusjon nr. 982 (forum 2), er man i gang med å kontrollere alle gårdsnavn i FT-1801. Årsaken til mange feilstavede gårdsnavn skal vistnok være at avskriften ble foretatt fra papirkopier hvor det var vanskelig å tyde det som stod ytterst i margen.Hvordan er status på dette korrekturarbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hans! Det er sikkert ikke arbeidskrevende å bytte ut én bokstav. Men du mener vel ikke at du og hvem som helst bare kan maile inn og kreve et slikt bytte, uten at det først blir sjekket med originalen om den som mener noe er feil, har rett i påstanden? Jeg har ikke besøkt ham, men det aner meg at Oldervoll ikke har 1801-tellinga liggende på pulten sin. Så noe av arbeidet består sikkert i å finne fram originalen, og studere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Per Helge har heilt rett. Det er no ein person i Arkivverket som går gjennom heile Norge. Men sidan dette er arbeidet som vert gjort innimellom det som er hovudarbeidet, vil me ikkje kunna sei noko om kva tid dette arbeidet er ferdig.Og det er heller ikkje slik at det er fort gjort å retta ein bokstav. Fordi me baserer oss på statiske data og brukar dette til å laga svært raske system og system med andre søkemuligheter enn normale datasystemet, finst det ikkje rettemuligheter i produksjonsdatabasane våre. Me må retta i rådatane og så generera databasen på ny. Og det tek si tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.