Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lena Nymoen

[#1871] Hvordan går jeg videre ?

Recommended Posts

Gjest Lena Nymoen

Hei, jeg har funnet en fjern slekting født i 1874 i DA. Det står at denne personen hadde en anmerkning under "sykdom" hvor det står S - står dette for Sinnslidende eller spedalsk ? Jeg har lyst til å finne ut videre hva som skjedde med denne slektningen - (jeg vet at han ble sendt bort, men ikke hvor) - og når han døde ! Takknemlig for tilbakemeldinger - og takker for et meget bra og nyttig hjelpeverktøy i DA.MVH Lena

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg går ut fra at dete r folketellingen 1900 som er kilden. I tellingslistene står det under post 14: "Sindssvag, Døvstum eller Blind. Var nogen af de anførte Personer: Døvstum? (D.) Blind? (B.) Sindssyg? (S.) Aandssvag (d.v.s. fra Fødselen eller den tidligste Barndom)? (Aa.)Og dermed skulle den S som står under sykdom måtte oppfattes som forkortelse for "Sindssyg". Vedkommende kan ha havnet på en institusjon, eller blitt "satt bort" til forpleining.De trykte Fylkestingsforhandlingene har i mange tilfeller oversikter med navn og adresse over pasienter som det ble betalt penger for. Der skulle man følgelig ha håp om å følge skjebnen til vedkommende - et stykke på veg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lena Nymoen

Tusen takk for hjelpen og opplysningene !MVH Lena

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.