Gå til innhold
Arkivverket

[#1871] Hvordan går jeg videre ?


Gjest Lena Nymoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Nymoen

Hei, jeg har funnet en fjern slekting født i 1874 i DA. Det står at denne personen hadde en anmerkning under "sykdom" hvor det står S - står dette for Sinnslidende eller spedalsk ? Jeg har lyst til å finne ut videre hva som skjedde med denne slektningen - (jeg vet at han ble sendt bort, men ikke hvor) - og når han døde ! Takknemlig for tilbakemeldinger - og takker for et meget bra og nyttig hjelpeverktøy i DA.MVH Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg går ut fra at dete r folketellingen 1900 som er kilden. I tellingslistene står det under post 14: "Sindssvag, Døvstum eller Blind. Var nogen af de anførte Personer: Døvstum? (D.) Blind? (B.) Sindssyg? (S.) Aandssvag (d.v.s. fra Fødselen eller den tidligste Barndom)? (Aa.)Og dermed skulle den S som står under sykdom måtte oppfattes som forkortelse for "Sindssyg". Vedkommende kan ha havnet på en institusjon, eller blitt "satt bort" til forpleining.De trykte Fylkestingsforhandlingene har i mange tilfeller oversikter med navn og adresse over pasienter som det ble betalt penger for. Der skulle man følgelig ha håp om å følge skjebnen til vedkommende - et stykke på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.