Gå til innhold
Arkivverket

[#1877] Reg. etnisistet


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

I 1865 - tellingen er etnisitet reg. Jeg trenger hjelp til å tolke dette:Fol 1: 1 Lap. Fol 8: 3 Lap. Fol 9: 2 Lap.Også trenger jeg tips hvor jeg kan finne mer informasjon om Lapper og dere levevilkår.Dette første har kanskje vært omskrevet før her på lista - om noen kan vise meg til hvor vil det være flott.mvh Marianne Sulesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fol. må antas å være en forkortelse for folio = blad. Og da må det være en summering av antall personer betegnet som lapper på hver enkelt side.Jeg søkte i Bibsys http://www.bibsys.no/ på "lapp", og der er det en mengde referanser til bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ordet lapp tyder på moderne norsk mangt og mykje, m.a. ein kakesort, men blir ikkje brukt på folk. Derimot bur det både i nord og i sør samar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei - takk for svar, - ja det er det gamle ordet for same. Hva jeg håpet var om jeg ut fra tellingen kunne se hvor mange som var hel/halv-same i husholdningen. Regner med der ble brukt 'et blad' pr. husholdning/gård/bruk - nedenforstående linje er eksempel på reg. på en husmannsplass. Fol 1: 1 Lap. Fol 8: 3 Lap. Fol 9: 2 Lap.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg veit nok at lapp er det gamle ordet for same. Poenget er det med rette vert oppfatta som diskriminerande og ikkje skal brukast. At det står i hundre år gamale kjelder gjev ikkje oss rett å bruka det utan at det får ei spesiell meining som ingen av oss sikkert vil gje uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Om ei nemning er diskriminerande eller ikkje kjem vel an på samanhengen der det vert brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei, ikkje når det gjeld eit ord som lapp. Det vart gjennom så lang tid så nedsetjande tyding at det ikkje kan brukast på annan måte. det vil sjølsagt ikkje sei at det skal fjernast frå kjelder. og det vil heller ikkje sei at når det vart brukt i fortida alltid vart brukt i nedsetjande betydning. men ordet er øydelagt. og slik eg ser det er det samane sjølve som har rett til å bestemma at slik er det. Særleg fordi me har eit anna ord som dekkjer mykje betre, same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Sulesund

Rart dette - det er øynene som ser, - jeg har ikke selv vært klar over fordommer ved bruken av ordet, - og har ingen av disse selv. For meg er det ønsket om å finne en av mine forfedre - og jeg tror kanskje jeg må bevege meg via samer i søndre Nordland. - og at jeg har enda mer samisk blod i årene enn jeg trodde - det gjør genene mine enda mer interessante! Takker så langt. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.