Gå til innhold
Arkivverket

[#1888] Spørrefunksjonen i digitalarkivet


Gjest Jostein Børnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Børnes

Hva kan årsaken vere til at ikke spørrefunksjonen under kjeldetype fungerer i digitalarkivet?(Dersom jeg går inn på gravlagde i Sund og spør på gård med bokstaven eks. s* så kommer det opp feilmelding "ingen poster funnet")MVHJostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er fordi muligheten for trunkering (sette inn *) er fjernet. Funksjonen var overflødig. Bruk søkekriteriene "børjar på" og "inneheld", som erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det siste er eg samd i. Me får no utvida staben noko, og noko av det første me skal gjera er byggja opp eit skikkeleg hjelpesystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Må med skam innrømme at når dere sier at trunkeringsfunksjonen * er fjernet fordi funksjonen var overflødig, så er jeg glad jeg brukte den mens den var der... Kanskje t-funksjonen bokstav(er)+ stjerne ikke trenges, men BARE stjerne er nyttig for å kunne finne de mest usannsynlige forekomstene. Skal du finne alle feil- og varianter i "Gausdal" i f.eks. utvandrerarkivet så hjelper det lite å bruke INNEHOLDER eller BEGYNNER PÅ, for der finne vi Gusdal, Gussdal, V Gausdl, Ø Gasdal, Guasdahl Ø og en mengde andre umuligheter. De finner du med stjerne, men knapt på annen måte. Beholder dere derfor stjerne alene (alle)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.