Gå til innhold
Arkivverket

[#1896] Begravelser i Hammeken smug i Bergen?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg vedlegger spørsmål til meg fra Jorge Hammeken fra Mexico - min fars 8-menning og ivrig bruker av Digitalarkivet. Her er spørsmålet i sin helhet:In Digitalarkivet, appears "Hammechens smug", in various references, .. I believe that it was a section (building or suburb) in Bergen, named after our ancestor Johan Hammeken, ... will you please tell me, what all this references mean ? 1. Digitalarkivet: Burials in Bergen 1668-1815 22390 Sophia Forbus 62 i Jan Hammechens smug Jan 29 1754 KK 22541 Elen Anthoniidotter k 89 i Hammechens smug Feb 21 1757 KK 22852 10 7m Niels Johannissen skoemagers datter næst ved J. Hammechen 409 1761 KK 23041 Henrich Thomæsen 62 i J. Hammechens sm. 304 1765 KK 23117 Birtha Biering 91 i sr. H. Hammechens smug 409 1766 KK 23601 Jacob Oldenborg m 64 8m 8d forrige kiøbmd næstved mad. Hammechen Aug 15 1776 KK 28370 m 1 3m Erich Nielsens datter i Jan Hammechens smug 606 1760 StM 28545 Inger Iversdatter k 83 udi Jan Hammechens smug Mar 13 1762 StM 28556 Karen Michelsdatter Dines k 75 hos Henrich Thomes. i Jan Hammechens smug Apr 20 1762 StM 28787 Margrete Spill m 77 af de publ. fattige i Jan Hammichens smug 606 1763 StM 29050 Karsten Bryning m 60 i Hammechens smug Jul 18 1765 StM 29187 Maria Nielsdatter k 58 i Hammechens smug Mai 12 1766 StM 29225 m 11 Erich Nielsens s. i Hammechens smug Sep 18 1766 StM 29274 m 4 Erich Nielsens datter i Jan Hammechens smug 603 1767 StM 29377 Christopher von der Huude m 20 i sr Hammechens smug Jan 25 1768 StM 29756 Alhed Rasmusd. k 50 Peter Knudsen kypperarb. i Hammechens smug Apr 19 1771 StM 30003 Synneve Isachsdatter k 44 Erich Nielsen kypperarb.mds hustru i Hammechens smug, frie begravelse Jul 16 1772 StM 2. There is another reference, ... what does it means ?Bergen Domkapitelsprotokoll VI 1686-1694 Anno 1694 abt. Novembr: Er saa dette Scholens obligationer og documenter, Dernest blef og indLeverett Rigtig Regning effter oblig: paaskrifft og Folchenes qvitteringer, baade om indtægt og udgifft till denne tid: Dito betalte Sen: Jan Hammeken Grundelejen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det er visst selvsagt ikke i Hammechens smug begravelsene har funnet sted, men det er her avdøde bodde. De er jo tydeligvis begravet i Korskirken og StM (hvor er det?) Er det da mulig å finne ut hvor i Bergen dette smuget (Jan Hammechens smug) befant seg, og eventuelt hvilken Jan det ble oppkalt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

StM = St. Martini kyrkjegard. Den låg i området mellom Christi Krybbe skular og Fløibanestasjonen - og var fattigkyrkjegard for Krosskyrkja. Hammechens smug må ha lege i Krosskyrkjesoknet, men eg finn ikkje i mine kjelder kor det låg der. Det vart nok anten utsletta ved brann - eller gjeve eit nytt namn etter kvart som andre enn Hammechen trengde seg på som namngjevarar. Mest truleg er det at ein Jan/John/Johan Hammechen ein eller annan gong har budd i eit hus i dette smuget - og vore so særmerkt at dei nytta namnet hans som referanse på smuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

I Sollies-register finner vi "Hemmiken, Jan Hansen, dbt. KK 18/10 1689, borgerskap 19/3 1716 skomager."Det kan selvsagt være han smuget er kalt opp etter. På samme måte som Bjørn, vet heller ikke jeg hvor smuget lå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for svar fra dere begge to. Jeg har et spørsmål til, fra Digitalarkivets Gesellar i Bergen 1675-1763: Under ID 200 står Lüloff Hamken28 Bremen seit 1675og under Fremtidig tjeneste: Overtar stuen 21/12 1682 og handelen i Dramshusen efter sin bror Hinrich Hamken (Hammecken) som omkom ved skipsulykke "unter Hitlandt" om høsten 1681.Jeg lurer på hva "Unter Hitlandt" betyr? Er det en båt, et sted eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christopher John Harris

Tilbake til Hammeckens smug (smau). Smuget eksisterer idag under navnet Nedre Stølen. Det løper mellom den øverste delen av Wesenbergsmuget og Nye Sandviksvei, og er oppkalt etter kjøpmann Johan Hammecken. Navneskiftet skjedde ca. 1880-81. Det er like bak Mariakirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

I Bergen Bys historie, bind II, opplyses at Johan Hammecken var "achtein" ved Det norske kontor på Bryggen fra stiftelsen i 1854. Han er der avbildet i festlig samvær med sine norske og tyske kolleger på side 683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for nye svar! Jeg skal sandelig oppsøke smuget når jeg skal i bryllup i Mariakirken i september!Men den Johan som Sigmund Sunde nevner, må være for ung, siden smuget allerede i 1754 hadde sitt navn! Men det finnes flere muligheter, f.eks. min forfader Johan H. født 1667 i Bremen og død 1726, kjøpmann i Dramshusen eller Jan Hindrich H. f. 1720 (han vet jeg ikke mer om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ja, i så fall bør jeg jo låne boka du henviser til så snart som mulig.. Kanskje det er samme person som er avbildet på bilde som finnes på side 233 i Chr. Koren Wibergs: "Hanseaterne og Bergen". Undertekst: Hanseatere og borgere i festlig lag. Tilvenstre verten, Det norske kontors forstander Joh. Hammecken. Tilhøire for ham i advokatkappe sekretær Winckelmann. Rett overfor ham actein Rosentræder. Kommerceråd Jacob Kröpelin holder tale.Maleriet er av Frida Rusti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Ting tyder på at det er det samme bildet det dreier seg om - underteksten i min bok er i sin helhet: "Den hjertelighet som preget det forretningsmessige samarbeidet mellom representantene for det hendøende Tyske kontor og de norske egenhandlerne på Bryggen ved midten av 1700-tallet, ble understreket av de selskapelige smmenkomstene de hadde. Ved bordenden (som er til venstre i bildet, min anm.) sitter verten, Johan Hammechen, achtein ved Det norske kontor fra stiftelsen i 1754. På hans venstre side finner vi hans kollega ved det tyske kontor, Rosentraeder, og på hans høyre side den tyske sekretæren, Winckelmann. Egenhandler, kommerceråd Jacob Kroepelien, holder tale." Når det nå er nevnt, synes jeg å gjenkjenne stilen til Frida Rusti - men hun kan neppe ha vært tilstede, ettersom hun ble født i 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.