Gå til innhold
Arkivverket

[#1907] Dødsfall i Norge 1947 - 1999


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Under Digitalarkivet under tema Dødsfall i Norge 1947 - 1999, har jeg funnet 2 små feil. Søker man på Etternavn Er lik Gjervik, så finner man 20025 Normann Gjervik og 20876 Anders Gjervik. Det skal være henholdsvis Norman Gjervik og Andreas Gjervik. mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Materialet er gjengitt slik det er registrert i de ulike skifterettenes databaser. Vi er kjent med at det der (som andre steder) er en del unøyaktigheter. Vi har imidlertid små muligheter for å rette disse, og håper databasen likevel vil være nyttig. Vi tror det - og gleder oss over mer enn 150 000 søk i basen på drøyt 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Kva med dei større feila; folk som er fødde i feil århundre (t.d. 2009 og 1109); alle som har fått fødselsdatoen oppgitt som dødsdato óg (sjølvsagt vil der vere ein del som er fødde innanfor tidsrommet til basen som har levd berre ein dag, men no meiner eg dei som har fått oppgjeve dødsdato i 1921, 1934 osb. - identisk med fødselsdatoen deira); dei som ikkje har dødsdato i det heile;vil det bli gjort noko med slike feil? Og vil basen bli utvida i rimeleg framtid til også å omfatte år 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg synes først og fremst at det er flott at vi har fått tilgang til denne tjenesten.Men et lite spørsmål, som ev. kan formidles "bakover" til leverandørene av data: Er det tilsiktet at samme person kan være registrert 2 ganger (identiske data, men ulike instanser som har rapportert inn)?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liliann Hålén

Är den här basen rikstäckande på alla dödsfall mellan åren 1947-99, eller är det bara ett urval?? Hur baseras urvalet i så fall? Jag kan nämligen inte hitta "mina" släktingar i Verdal som har dött under denna period.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ett av menyvalgene ved bruk av denne databasen er "Dokumentasjon". Hvis du klikker på dette valget, vil du se at databasen ikke på noen måte er komplett. Det er først og fremst etter 1995 at databasen er særlig tallrik, men heller ikke da er den komplett. Basen burde kanskje heller ha vært kalt "Noen dødsfall i Norge 1947-1999"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Søvig

Dødsfall i Norge 1947 - 1999 Jeg ser frem til at alle dødsfall i Bergen mellom 1972 til 1999 blir lagt inn. Med tanke på kommende generasjoner burde vedkommendes fødselsdata og siste bopel også bli lagt inn. Dermed vil sikkerheten for at det er rette person man finner frem til være meget større. Vigde i Bergen etter 1911 og døpte i Bergen etter 1894 Er det på trappene å legge også disse data inn i nærmeste fremtid? Hilsen fra Ellen S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ivar Ekanger

Jeg slutter meg til dem som skryter av denne tjenesten, men jeg lurer samtidig på hvor fullstendig den er? Jeg har slektninger som er døde i denne perioden og som ikke finnes i basen. Er det lett eller vanskelig for dere å liste opp hvilke geografiske eller periodiske mangler som fortsatt eksisterer i denne basen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skifterettene tok i bruk data i registreringen av anmeldte dødsfall fra rundt 1990 til 1995, og noen av skifterettene har lagt inn enkelte dødsfall fra tidligere tid. Det er dette materialet vi har fått kopi av, og har lagt ut her.Dersom vi kunne få anledning til å legge ut kopi av folkeregistrenes database over dødsfall, som går tilbake til 1960-tallet, ville vi kunne presentere et materiale som er betydelig større, og som har en god del opplysninger i tillegg til det som den foreliggende databasen har. Men vi vet ikke når (eller om) vi kan få til en avtale om denne databasen. All den tid det foreligger en database, ville det være dårlig ressursbruk av oss om vi skulle sette i gang å taste inn tilsvarende en gang til - og det ville ta lang tid og kreve store ressurser. Og tiden og ressursene vil vi heller bruke på eldre materiale, som vi vet vi må taste i alle tilfeller.Men vi har så avgjort sammenfallende interesser med brukerne av Digitalarkivet, og ser fram til den dagen vi kan presentere den fullstendige dødsfallsdatabasen for Norge fra 1900-tallet.Vi skal produsere en oversikt over hvilke skifteretter og hvilke tidsrom som er dekket i materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Er ikke i stand til å finne "Dødsfall i Norge 1947-1999". Under "Skifteregister" er jo bare et fåtall kommuner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi har plassert databasen under Kyrkjebøker/Gravlagde, selvom vi vet det er feil plassering med tanke på kilden, men det er der folk flest forventer å finne materiale over døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.